کد مطلب: 15761
  تاریخ انتشار:  1399/11/21 - 15:35


تخریب 'هزاران هکتار' چراگاه‌ بر اثر حمله کرم‌ها در شمال شرق افغانستان

دامداران در ولایت تخار در شمال شرق افغانستان می‌گویند شیوع کرم‌های ریشه خوار "هزاران هکتار" چراگاه‌ها را در این ولایت نابود کرده‌اند.

دامداران در ولایت تخار در شمال شرق افغانستان می‌گویند شیوع کرم‌های ریشه خوار "هزاران هکتار" چراگاه‌ها را در این ولایت نابود کرده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسئولان کشاورزی نیز شیوع این نوع کرم‌ها را تایید کرده و گفته اند که برای حل مشکل اقدام خواهند کرد. کرم‌هایی که ریشه گیاهان را می‌خورند، "اژدهای زیرزمین" نام گرفته به مناطق وسیعی از چراگاه‌ها در ولایت‌های شمال شرقی افغانستان در چهال سال گذشته حمله کرده‌اند.

بسم الله از دامداران ولسوالی خواجه بهاالدین به زلمی آشنا، خبرنگار بی‌بی‌سی در شمال شرق افغانستان گفت که چندین بار در این مورد به اداره زراعت تخار مراجعه کرده ولی هیچ اقدامی نشده است.

او مدعی است، به دلیل تخریب چراگاه‌ها و گرسنگی دام‌ها، برخی دامداران بیشتر از نیمی از دام‌های خود را فروخته اند.
این دامدار که به نمایندگی از سایر دامداران به شهر تالقان، مرکز ولایت تخار آمده بود، می‌گوید علف کم شده، کرم‌ها با رشد علف پیدا می‌شود و تا زمانی که علف است، آنها هم هستند.

متخصصان کشاورزی می‌گویند که این کرم ریشه خوار به نام اژدهای زیرزمین یاد می‌شود. با رنگ سفید و بیشتر در مناطق سردسیر دیده می‌شود.

جاوید احمد جوهری، کارشناس کشاورزی می‌گوید این کرم معمولا ریشه گیاهان به ویژه سبزیجات را قطع می‌کند، ولی در سال‌های اخیر به چراگاه‌ها هجوم برده‌اند.

آقای جوهری می‌گوید که این کرم قطع کننده ریشه است. در زمین‌های سخت و دارای ریشه گیاهی زندگی و تخم‌گذاری می‌کند و پس از آن به حشره کامل در می‌آید. به گفته او در سال‌های گذشته کم بود، ولی در سال‌های اخیر سمپاشی‌های بی‌رویه، عوامل طبیعی که جمعیت این کرم را کنترل می‌کرد از بین رفته و سبب ازدیاد آن شده است.

بی‌بی‌سی به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد، هجوم این نوع کرم‌ها در ده ولسوالی این ولایت دست‌کم حدود ۲۰ هزار هکتار چراگاه‌ را تخریب کرده‌است.

سراج الدین مهربان، رئیس زراعت تخار از شکایت دامداران در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

آقای مهربان می‌گوید که روش اول مبارزه طبیعی است که طبعیت آن را کنترل می‌کند. دوم استفاده از مواد شیمیایی است که محل سمپاشی شود و این باعث ضرر به محیط زیست می‌شود. سوم این‌که به صورت فیزیکی کرم‌ها جمع آوری شود که این کار پرهزینه، ولی "بهترین روش" است.

مالداران می‌گویند اگر حکومت جلو هجوم کرم‌ها را نگیرد، ممکن است در بهار آینده، با بیدار شدن کرم‌ها از خواب زمستانی هزاران هکتار چراگاه دیگر نیز تخریب شود.

مسئولان اداره‌های محلی زراعت در سایر ولایت‌های شمال شرق نیز تایید می‌کنند که تا هنوز هزاران هکتار چراگاه به دلیل هجوم کرم‌ها تخریب شده و هزاران هکتار دیگر نیز در معرض خطرند. اداره زراعت ولایت بغلان در همسایگی تخار می‌گویند که سازو کارهای جدی را برای جلوگیری از هجوم کرم به مناطق دیگر آغاز کرده‌اند.

اداره محلی کوچی‌ها (عشایر) می‌گوید بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کرم ریشه خوار در سه سال گذشته بیش از ۳۰ درصد چراگاه‌های ولایت قندوز را تخریب کرده‌اند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان