کد مطلب: 1564
  تاریخ انتشار:  1393/11/03 - 14:57


زنبورهای تجاری تهدیدی برای زنبورهای بومی هستند

تجارت زنبورهایی که برای تولید عسل یا بارور کردن از طریق گرده افشانی استفاده می شوند می‌تواند تاثیر مخربی بر زنبورهای وحشی و دیگر حشرات داشته باشد.

 

کارشناسان حیات‌وحش معتقدند تجارت زنبورهایی که برای تولید عسل یا بارور کردن از طریق گرده افشانی استفاده می شوند می‌تواند تاثیر مخربی بر زنبورهای وحشی و دیگر حشرات داشته باشد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،متخصصان تیم کارشناسی دانشگاه اکستر اظهار داشتند: اقدامات جدیدی لازم است تا بیماری‌های منتقل شده توسط زنبورهای تجاری به محیط زیست متوقف شوند.

شواهد نشان می‌دهد زنبورهایی که تحت شرایط کنترل شده تخم گذاری می‌کنند می‌توانند بیماریهایی را منتقل کنند که برای گونه‌های بومی خطرزا هستند. همچنین زنبورهایی که برای بارور کردن از طریق گرده افشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند به عفونت‌های انگلی و بیش از 20 ویروس دیگر مبتلا هستند. بسیاری از این عفونت‌ها می‌توانند موجب آلودگی زنبور عسل مودار و مورچه‌ها ‌شوند.

در این بررسی اطلاعات موجود در مورد امکان انتقال بیماری‌ها از زنبورهای تجاری به دیگر حشرات حیات وحش مورد بازبینی قرار گرفت. دکتر «لنا ویلفرت» متخصص ارشد این مطالعه گفت: در این بررسی بر اهمیت پیشگیری از حضور زنبورهای آلوده در حیات وحش تاکید شده چرا که می‌توان با نظارت صحیح از وقوع آن جلوگیری کرد.

چندین بیماری در زنبورهای عسل شناخته شده که شامل نوعی انگل و یک نوع ویروس می‌شوند و ناقص شدن بال‌ها را به دنبال دارد و در زنبورهای مودار وحشی نیز مشاهده شده است.

اکنون این مطالعات نشان می‌دهد چگونه بیماری‌ها می‌توانند بین زنبورهای عسل تحت کنترل و زنبورهای مودار تجاری منتقل ‌شوند و می‌تواند تاثیرات بالقوه شدیدی بر شانس بقای دیگر حشرات داشته باشند.
منبع:  بی بی سی
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان