کد مطلب: 1532
  تاریخ انتشار:  1393/10/27 - 01:31


راکون‌ها میهمانان جدید حیات‌وحش ایران

مدتی است، گونه‌ای جدید و غیربومی به جمع پستانداران ایران اضافه شده، راکون.

مدتی است، گونه‌ای جدید و غیربومی به جمع پستانداران ایران اضافه شده.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، گونه جدید راکون است که دقیقا معلوم نیست از چه طریقی وارد گیلان شده اما در هفته‌های اخیر چندین مورد راکون در مناطق مختلف این استان دیده شده و به نظر می‌رسد که راکون‌ها پس از رسیدن به ایران، زاد و ولد در پیش گرفته‌اند و حالا به گونه‌ای جدید در حیات‌وحش ایران تبدیل شده‌اند. 

به گزارش دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران، چند روز قبل اهالی منطقه ماکلوان مابین فومن و ماسوله در استان گیلان طی تماسی با اداره محیط‌زیست شهرستان فومن از گرفتار شدن نوعی حیوان عجیب و ناشناخته در بالای یک درخت خبر دادند.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست فومن در این‌باره می‌گوید: «به‌دنبال دریافت گزارش بلافاصله راهی محل موردنظر شده و متوجه شدیم حیوان ناشناخته‌ای در بالای یک درخت و در شکافی گرفتار شده است. یکی از نیروها از درخت بالا رفت و با کمک طناب و یک کیسه جانور گرفتار را که یک راکون بود به سختی زنده‌گیری کرده و به درون کیسه انداخت.»

علی‌اصغر روشنی ادامه می‌دهد: این راکون هم‌اکنون به اداره محیط‌زیست منتقل شده و به منظور شناسایی عادات و رفتار، تحت بررسی کارشناسان محیط‌زیست گیلان قرار دارد.»
گفته می‌شود، رفتار تهاجمی و خوی کاملا وحشی این راکون در حین زنده‌گیری و پس از انتقال به اداره محیط‌زیست نشان می‌دهد که این جانور دست‌آموز و خانگی نبوده و به صورت وحشی زندگی می‌کرده است.

راکون پستاندار بومی آمریکا است

این گونه، نوعی پستاندار و بومی قاره آمریکاست و مشخص نیست چگونه وارد ایران شده است. این احتمال وجود دارد که راکون‌های گیلان از راه جمهوری آذربایجان وارد کشور شده باشند.

سال‌ها پیش تعدادی راکون جهت تکثیر و تجارت پوست از قاره آمریکا به شوروی سابق از جمله جمهوری آذربایجان فعلی منتقل شد اما پرورش‌دهندگان در تکثیر این گونه و فروش پوست آن موفق نبوده و راکون‌ها را در طبیعت این کشور رها کردند. 

فرضیه مهاجرت راکون ها به ایران

با وجود فاصله جغرافیایی زیاد با محل زندگی راکون‌ها در جمهوری آذربایجان، یک فرضیه این است که راکون‌ها پس از زادوولد و افزایش جمعیت در این کشور، اقدام به مهاجرت به سمت ایران کرده و وارد استان گیلان شده‌اند. 

نخستین‌بار در‌ سال ۱۳۷۰ راکون در منطقه تالش گیلان مشاهده و توسط یکی از محیط‌بانان مستند و تصویربرداری شد. پس از آن مواردی از بروز خسارت به مزارع ذرت و شکار پرندگان اهلی توسط راکون‌ها در شهرستان تالش و آستارا در استان گیلان گزارش شد و تعدادی از راکون‌ها نیز به دست مردم محلی کشته شدند.

با وجود این‌که دقیقا مشخص نیست که راکون از چه طریقی وارد ایران شده و به‌عنوان یک گونه مهاجم چه مخاطراتی برای اکوسیستم و گونه‌های بومی کشور دربر دارند اما به نظر می‌رسد راکون‌ها به خوبی با شرایط استان گیلان سازگار شده و به تولیدمثل پرداخته‌اند و هم‌اکنون به شمار پستانداران وحشی ایران اضافه شده‌اند.

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان