کد مطلب: 1523
  تاریخ انتشار:  1393/10/24 - 19:55


کاهش ۱۵۰درصدی بنزن در هوای تهران با حذف بنزین پتروشیمی

معاون سازمان محیط زیست مهم ترین عامل کاهش بنزن هوا را حذف بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور دانست.
معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه میزان بنزن در برخی نقاط تهران از ۸۰۵ پی پی بی در سال ۸۹، به ۶.۴ پی پی بی در سال جاری رسیده گفت: مهمترین عامل این کاهش حذف بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،سعید متصدی در نشست خبری که به مناسبت روز هوای پاک پیش از ظهر چهارشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: بنا بر قولی که ۲۹ دی ماه سال گذشته مبنی بر آغاز سال هوای پاک دادیم در یک سالی که از این تاریخ گذشت مصوبه دولت در خصوص کاهش آلودگی هوا شامل ۹ محور و ۳۵ فعالیت نقش عمده ای در کاهش آلاینده های هوا داشت.
توزیع سوخت یورو 4 در 6 کلان شهر

به گفته وی براساس اقدامات انجام شده در این مصوبه در یک سال گذشته بنزین پتروشیمی به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شد و در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان و تبریز سوخت یورو ۴ توزیع می شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست مهمترین دستاورد حاصل از این اقدام را کاهش میزان بنزن در هوای تهران و دیگر کلانشهرها عنوان کرد و افزود: بر اساس اندازه گیری های علمی که از سال ۸۹ در مجاورت پمپ بنزین ها  و برخی از میادین که بیشتری میزان غلظت بنزن به دلیل تبخیر سوخت وجود دارد روند کاهش بنزن در شهر تهران بسیار قابل ملاحظه است.

متصدی با بیان اینکه میزان بنزن در سوخت پتروشیمی حدود ۵۰ درصد است اظهار داشت: براساس مطالعات علمی مشخص شد که میزان بنزن در برخی نقاط شهر تهران در سال ۸۹ که بنزین پتروشیمی به صورت پیرولیز تولید می شد ۸۰۵ پی پی بی بوده که با تغییر تولید بنزین پتروشیمی از پیرولیز به ریفرمیت در سال ۹۰ و ۹۱ میزان بنزن به ترتیب به ۳۹۴ پی پی بی و ۲۷۸ پی پی بی کاهش یافته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: با اعمال یکسری استانداردهای دیگر در پایان سال ۹۲ میزان بنزن اندازه گیری شده در این تحقیق در برخی نقاط شهر تهران به ۱۳۵ پی پی بی رسید و در سال ۹۳ با حذف کامل بنزین پتروشیمی در سال ۹۳ میزان بنزن اندازه گیری شده در این نقاط به ۶.۴ پی پی بی رسید.
بنزن سرطانزاست و باید به طور کامل حذف شود

وی با بیان اینکه براساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی میزان مواجه انسان با بنزن به دلیل سرطان زا بودن این آلاینده در هوا بایستی صفر باشد تاکید کرد: اگرچه هنوز با این استاندارد فاصله داریم اما روند کاهش از ۸۰۵ پی پی بی در سال ۸۹ به ۶.۴ پی پی بی در سال جاری نشان دهنده روند چشمگیر کاهش این آلاینده است و از سوی دیگر نشان دهنده نقش بنزین پتروشیمی در به خطر انداختن سلامت مردم است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان مسئولیتی در قبال چگونگی تولید، توزیع و واردات سوخت ندارد یادآور شد: محیط زیست نظارت خود را در بنزینی که وارد باک خودروهای مردم می شود اعمال کرده و اجازه استفاده از بنزین غیر استاندارد را نمی دهد.

به گفته وی علاوه بر بنزن یکی دیگر از عوامل خطرناک سوخت پتروشیمی میزان ترکیبات آروماتیک است که براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی این میزان آلاینده ها بایستی زیر ۳۵ درصد و میزان بنزن بایستی زیر یک درصد باشد اما متاسفانه بنزین پتروشیمی حاوی مقادیر بسیار بالاتر از این میزان ترکیبات آروماتیک نیز بود.
حذف کامل بنزن با اجرای طرح کهاب ظرف 1.5 سال آینده

وی با بیان اینکه اولین گام از کاهش آلودگی های هوا در هر کشوری تولید سوخت استاندارد است اظهار داشت: تکمیل و اجرای طرح کهاب یعنی کاهش هدایت و انتشار بخارها نیز که به عهده وزارت نفت است و بایستی ظرف یک سال و نیم آینده انجام شود یکی دیگر از عوامل موثر در حذف کامل آلاینده هاست.

وی با بیان اینکه نصب کنیستر بر خودرو یکی دیگر از عوامل جلوگیری از انتشار آلاینده ها در هواست گفت: مطابق طرح کهاب تانکرهای انتقال بنزین و همچین باک بنزین خودرو های بایستی مجهز به سیستم هایی برای جذب آلاینده ها و جلوگیری از انتشار آنها در هوا باشند.

متصدی یادآور شد: سازمان محیط زیست تنها به توزیع سوخت یورو ۴ اکتفا نکرده و در بازه های زمانی سه ماهه با نظارت مستمر بر کیفیت این سوخت تداوم استاندارد آن را پیگیری می کند.
کاهش چشمگیر گوگرد در گازوئیل 5 کلانشهر

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست یکی دیگر از اقدامات این سازمان در راستای استاندارد سازی سوخت را ساماندهی سوخت دیزل و گازوئیل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر میزان گوگرد موجود در گازوئیل از حدود ۷ تا ۹ هزار پی پی ام در سال های گذشته به زیر ۵۰ پی پی ام رسیده است که این استاندارد سازی در شهرهای کرج، اراک، تهران، شیراز و مشهد اعمال شده است.
حذف مازوت در نیروگاهها تا سال آینده

به گفته وی همچنین اتفاق بسیار خوبی که در سال آینده خواهد افتاد حذف مازوت به عنوان سوخت نیروگاه هاست اگرچه در حال حاضر نیز میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها از ۴۰ میلیون لیتر در روز به حدود ۱۵ میلیون لیتر رسیده که این اقدام با هماهنگی وزارت نفت انجام شده و از سال آینده در تمام فصول نیروگاه ها به جای استفاده از مازوت و گازوئیل از گاز طبیعی استفاده خواهند کرد.

متصدی اظهار داشت: البته در سال جاری میزان مصرف روزانه گاز طبیعی در نیروگاه ها به حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته که این میزان ۸۰ میلیون متر مکعب بوده ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

وی این افزایش استفاده از گاز طبیعی در نیروگاه ها را ناشی از صرفه جویی در صنعت عنوان کرد و افزود: البته بخشی هم مربوط به افزایش تولید گاز طبیعی بوده است.
راندمان گاز طبیعی در منازل 15 درصداست

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه استفاده از گاز طبیعی در منازل در حال حاضر با راندمان حدود ۱۵ درصد مصرف می شود تاکید کرد: برخی از دستگاه های داخل منازل از جمله شومینه ها گاز طبیعی را با راندمان ۵ درصد هدر می دهند که چنانچه مردم در این بخش صرفه جویی کنند همین حالا نیز می توانیم گاز مورد نیاز نیروگاه ها را که با راندمان ۴۰ درصد مصرف می شود تامین کنیم.

وی اتفاقات خوبی که در زمینه استانداردسازی سوخت در سال جاری اتفاق افتاده را ناشی از هماهنگی دستگاه های دولتی و مرتبط با این موضوع دانست و افزود: از اردیبهشت امسال برای نظارت در اجرای درست مصوبه کاهش آلودگی هوا یا در جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا تشکیل شده است و بعد از این نیز بحث نظارتی با جدیت دنبال می شود.
اعمال استاندارد خودرو پس از 8 سال

متصدی یکی دیگر از مواردی که در طی اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا اجرایی شده است را استانداردسازی حوزه ها عنوان کرد و افزود: از سال ۸۴ تا سال ۹۲ هیچگونه ارتقایی در استاندارد خودروها انجام نشده بود ولی شهریور امسال استاندارد یورو ۴ اعمال شد و در حال حاضر این استاندارد چه در چرخه تولید چه در مرحله شماره گذاری به طور کامل اعمال می شود.

وی افزود: کمااینکه هفته گذشته به دلیل رعایت نشدن این استاندارد در بخش های مختلف مذکور اجازه شماره گذاری برای تعدادی از خودروها تا زمانی که خود را به استاندارد یورو ۴ برسانند متوقف شد.
توقف تولید وانت پیکان از ابتدای سال 94

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: همچنین از ابتدای سال آتی تولید وانت پیکان که تکنولوژی آن مربوط به چندین ۱۰ سال گذشته است به طور کامل متوقف می شود تا عرصه برای رقابت های جهانی در زمینه خودروسازی با پشت سر گذاشتن تکنولوژی های کهنه فراهم شود.

وی یادآور شد: البته خودروهایی که شماره گذاری آنها هفته پیش به دلیل استاندارد نبودن متوقف شد چنانچه تاریخ تولیدشان مربوط به قبل از این مصوبه باشد شماره گذاری خواهند شد.
حذف تقلب در سیستم جدید معاینه فنی خودرو ها

متصدی یکی دیگر از اقدامات مناسب در سال جاری برای کاهش آلودگی هوا یکپارچه کردن سیستم معاینه فنی خودروها عنوان کرد و افزود: ضوابط آیین نامه اجرایی این مصوبه در چند روز گذشته در دولت تصویب شد که براساس این سیستم یکپارچه میزان تقلبات در معاینه فنی خودروها به حداقل کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه این سیستم معاینه فنی ارتباط مناسبی با شماره گذاری نیروی انتظامی خواهد داشت افزود: از این طریق می توان جرایم و تخلفات را نیز کنترل کرد همچنین نقش انسان در این سیستم کنترل معاینه فنی به حداقل می رسد چنانکه از ورود شماره پلاک به وسیله دوربین انجام می شود تا اندازه گیری و ورود به بانک اطلاعاتی بخش های مختلف خودرو همه به صورت مکانیزه انجام می شود.
افتتاح پایش آن لاین 35 کارخانه سیمان در تهران همزمان با روز هوای پاک

متصدی یکی دیگر از اقداماتی که در راستای مصوبه کاهش الودگی هوا و همزمان با روز هوای پاک اجرا می شود را افتتاح پایش آنلاین ۳۵ کارخانه سیمان در شهر تهران عنوان کرد و افزود: همچنین در این روز خودروی معاون اول رئیس جمهور به یکی از مراکز معاینه فنی خودروها آورده می شود تا بتواند این برچسب را اخذ کند.
اخذ معاویه فنی خودروی معاون اول رییس جمهور در این روز

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اظهار داشت: همچنین در این روز پیشنهاد شده که رئیس جمهور با وسایل حمل و نقل عمومی به محل کارشان بروند و جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور در این روز برگزار شود.
تعداد روز های پاک پایتخت در سال جاری نسبت به سال گذشته 10 روز افزایش یافت

وی با بیان اینکه مجموعه این اقدامات در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها از جمله تهران نقش به سزایی داشته یادآور شد: در سال ۹۲ تا پانزدهم دی ماه تعداد روزهای پاک در تهران ۳ روز، روزهای سالم ۱۷۲ روز و روزهای ناسالم ۱۱۶ روز بوده و این در حالی است که در سال ۹۳ میزان روزهای پاک در تهران در این مدت به ۱۳ روز، روزهای سالم ۱۹۲ روز افزایش یافته و روزهای ناسالم به ۸۶ روز در این سال کاهش یافته است.

متصدی یادآور شد: علاوه بر کاهش تعداد روزهای ناسالم غلظت آلاینده ها در سال جاری حتی در روزهای ناسالم هم نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است به طوری که هرگز میانگین الاینده ها در تهران از ۱۵۲ پی پی ام بالاتر نرفت در حالی که در سال ۹۲ به دلیل اینکه میانگین شاخص ها به بالای ۲۰۰ رسید چند روز در این سال تعطیل شد.
روزهای پاک در کرج در سال جاری نسبت به سال گذشته دو برار شد

معاون انسانی سازمان محیط زیست تاکید کرد: همچنین در کرج میزان روزهای پاک در سال ۹۲، ۱۹ روز روزهای سالم ۱۴۶ روز و ناسالم ۸۱ روز بوده در حالی که در سال ۹۳ میزان روزهای پاک به ۳۸ روز و روزهای سالم در این شهر به ۱۵۹ روز افزایش و روزهای ناسالم به ۳۷ روز کاهش یافت.

وی با بیان اینکه تا حذف کامل مازوت از نیروگاه ها بر تولید استاندارد این سوخت نظارت می شود اظهار داشت: در حال حاضر در نیروگاه شازند اراک مازوت استاندارد تولید می شود یعنی مازوتی که میزان گوگرد آن از سه درصد بالاتر نمی رود.

متصدی با بیان اینکه سوخت مازوت یکی از آفت های هوای کلانشهرهاست تصریح کرد: در حال حاضر میزان گورگرد در مازوت های غیر استاندارد آنقدر بالاست که عدد مشخصی نمی توان برای آن تعیین کرد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که گاز طبیعی به اندازه کافی تولید نشود که بتوان به تمام نیروگاه ها گاز طبیعی داد اظهار داشت: فعلا از سوخت مازوت استفاده می کنند اما در مواقع اضطرار استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها مانند دو هفته گذشته که جلسه اضطرار تشکیل شد متوقف می شود.
اعمال استاندارد روز اروپا برای موتور سیکتها از ابتدای سال 97

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد استاندارد کردن موتورسیکلت ها اظهار داشت: از ابتدای مهر ماه امسال در مورد موتورسیکلت استاندارد یورو ۳ رعایت می شود که این استاندارد تا ابتدای سال ۹۷ ارتقایی نخواهد داشت اما از ابتدای سال ۹۷ بایستی موتورسیکلت مطابق استاندارد روز اروپا تولید شوند.
هر موتور سیکلت 5 برابر خودوری غیر استاندارد آلودگی تولید می کند

وی با بیان اینکه هر موتورسیکلت غیر استاندارد به اندازه ۵ خودروی غیر  استاندارد آلودگی تولید می کند تاکید کرد: به همین منظور تا رسیدن به استاندارد روز دنیا درخصوص موتورسیکلت ها طرح جایگزینی موتور سیکلت های بنزینی جای موتورسیکلت های برقی با جدیت دنبال می شود.
لایحه ارزیابی اثرات زیست محیطی در انتظار تصویب مجلس

وی همچنین از تصویب لایحه ارزیابی اثرات زیست محیطی در دولت خبر داد و افزود: امیدواریم به سرعت این لایحه در مجلس به عنوان یک قانون نیز تصویب شود تا براساس آن هم ارزیابی اثرات زیست محیطی تجمعی صنایع و هم ارزیابی استراتژیک زیست محیطی پروژه ها، سیاست ها و در تمام برنامه های کشور انجام شود.
مشارکت همه جانبه کلید کاهش آلودگی هوا

معاون انسانی سازمان محیط زیست کلید حل کاهش آلودگی هوا را مشارکت همه جانبه مردم، دستگاه ها و بخش های غیر دولتی دانست.
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی