کد مطلب: 1493
  تاریخ انتشار:  1393/10/21 - 10:11


پرونده احداث جاده ابر مختومه می‌شود؟

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، روز گذشته نظر فراکسیون درباره ساخت جاده درجنگل ابر فصل‌الخطاب دانست و گفت: پرونده احداث جاده در جنگل ابر برای همیشه مختومه اعلام می‌شود.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، روز گذشته با اعلام اینکه نظر این فراکسیون درباره ساخت جاده درجنگل ابر فصل‌الخطاب است، گفت: پرونده احداث جاده در جنگل ابر برای همیشه مختومه اعلام می‌شود.

کمال الدین پیر موذن با اعلام این خبر افزود: این نظر فراکسیون محیط‌زیست و گروهی از نمایندگان مجلس است که پنجشنبه گذشته از محل احداث جاده در جنگل ابر بازدید کردند و پس از بررسی 3محور مواصلاتی موجود در محدوده مورد نظر(جاده توسکستان، رامیان و خوش ییلاق) که استان گلستان را به استان سمنان وصل می‌کند ساخت جاده در جنگل ابر را غیرضروری دانستند.

علیه جنگل ابر

کشمکش 10ساله موافقان و مخالفان ساخت جاده در جنگل ابر، اخیرا با نامه‌ای که به امضای 151نماینده مجلس رسید وارد مرحله جدیدی شد. این نامه که با واکنش فعالان، کارشناسان و نخبگان محیط‌زیست مواجه شد نشان داد که هنوز محیط‌زیست برای بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اولویت ندارد.

هرچندکمال الدین پیرموذن، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست پس از رسانه‌ای شدن این نامه با اعلام اینکه امضای خود را پس گرفته است در توجیه این کار نمایندگان، گفت که بسیاری از نمایندگان مجلس نامه را نخوانده امضا کرده‌اند. با وجود این امضای 151نماینده ذیل نامه‌ای که بر احداث جاده در جنگل ابر تأکید می‌کرد سبب شد تا بسیاری از تشکل‌های زیست‌محیطی با تهیه طومار و بیانیه برای مقامات مختلف نسبت به نابودی جنگل ابر هشدار دهند.

این هشدارها همراه با پیگیری‌های مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، به انتخاب 2نماینده مجلس برای داوری میان مخالفان و موافقان احداث جاده در جنگل ابر منتهی شد و بدین‌ترتیب رئیس فراکسیون محیط‌زیست و نماینده مردم علی آباد کتول که برای داوری در مورد ایجاد یا عدم‌ایجاد جاده جنگل ابر به‌عنوان داور انتخاب شده بودند توافق کردند تا به همراه شماری از نمایندگان مجلس برای تعیین تکلیف جاده در جنگل ابر از منطقه بازدید کنند.

حضور فعالان محیط‌زیست برای حمایت از جنگل ابر

گزارش‌های دریافتی همشهری نشان می‌دهد، محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی که به همراه شماری از نمایندگان ازجمله عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، پنجشنبه گذشته برای بازدیداز جنگل ابر به استان گلستان سفر کردند پس از بازدید از محور‌های مواصلاتی موجود در منطقه و ارزیابی جاده مورد مناقشه، در جلسه‌ای نفسگیر که در محل استانداری گلستان تشکیل شده بود، موضوع احداث جاده در جنگل ابر را با توجه به دیدگاه‌های موافقان ومخالفان از زوایای مختلف بررسی می‌کنند و در پی این بررسی‌ها به ممنوعیت ساخت این جاده رأی می‌دهند.

یکی از فعالان محیط‌زیست به همشهری گفت: در تمام مدتی که اعضای فراکسیون محیط‌زیست و سایرنمایندگان به همراه مسئولان محلی در محل استانداری گلستان، مشغول بررسی احداث جاده در جنگل ابر بودند با وجود بارش باران، شماری از دوستداران محیط‌زیست با تجمع جلوی ساختمان استانداری با شعاردادن از جنگل ابر حمایت کردند و بدین‌ترتیب با مخالفت اکثریت کارگروهی که برای حکمیت به جنگل ابر رفته بودند ساخت جاده در این جنگل منتفی شد تا یکی از بکرترین و درعین حال با ارزش‌ترین لکه‌های جنگلی کشور که ارزش جهانی دارد از دخالت‌های غیرمسئولانه مصون بماند.

جنگل ابر با 35هزار هکتار وسعت در 50کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد و از آنجا که فضای این جنگل را پوششی از ابر فرا می‌گیرد به جنگل ابر شهرت دارد.

این لکه جنگلی، قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است و رویشگاه شماری از گیاهان دارویی کم‌نظیر است. این جنگل در میان2 اکوسیستم منطقه نیمه‌بیابانی و جنگلی واقع شده است به‌طوری‌که می‌توان در جنگل‌های این ناحیه درختان سوزنی برگ را در کنار درختان پهن برگ مشاهده کرد این امر در گونه‌های جانوری هم تأثیرگذار بوده است.
سازمان حفاظت محیط‌زیست تعلل نکند

سهل انگاری و بی‌تفاوتی سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌آبخیزداری در ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت شده سرانجام کار را به حکمیت کشاند تا فراکسیون مجلس شورای اسلامی وارد گود شود و برای بخشی از جنگل‌های بی‌نظیر کشور که اهمیت جهانی دارد تعیین تکلیف کند. گرچه بنا به اعلام سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس، کارگروهی که از جنگل ابر بازدید کرده‌اند به ممنوعیت ساخت جاده در جنگل ابر رأی داده‌اند اما سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور می‌توانستند با ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت شده مانع از دخالت‌های غیرمسئولانه در این منطقه ارزشمند جنگلی شوند کما‌اینکه درحال حاضر هم تبدیل جنگل ابر به منطقه حفاظت شده اولویتی است که باید در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار بگیرد.

منبع:  همشهری
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی