کد مطلب: 1480
  تاریخ انتشار:  1393/10/20 - 14:15


علت کاهش چشمگیر جمعیت «شیردریایی‌های اشتلر» چیست؟

کارشناسان حیات وحش اخیرا در بررسیِ علت کاهش جمعیت «شیردریایی‌های اشتلر» به یافته‌های مهمی دست یافته‌اند.
کارشناسان حیات وحش اخیرا در بررسیِ علت کاهش جمعیت «شیردریایی‌های اشتلر» به یافته‌های مهمی دست یافته‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،برای چند دهه کارشناسان اعلام کرده بودند شیردریایی‌های اشتلر با خطر جدی کاهش جمعیت روبرو هستند اما تا مدت‌ها علت این اتفاق همچون یک راز باقی مانده بود تا اینکه اخیرا اطلاعات جدید حاصل از بررسی‌های انجام شده یافته‌های قابل توجهی را در این زمینه آشکار ساخته است.

طبق اعلام انجمن بوم شناسی آمریکا به طور کلی و با در نظر گرفتن مجموع پراکندگی جمعیت شیردریایی‌های اشتلر، حفظ سلامت و رشد جمعیت آن‌ها در سواحل جنوب شرق آلاسکا، بریتیش کلمبیا، کالیفرنیا و اورگن، این گونه جانوری همچنان با خطر انقراض روبروست. هرچند وضعیت این گونه در غرب خلیج آلاسکا، جزایر الوشن، سواحل ژاپن و روسیه خیلی خوب به نظر نمی‌آید.

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که جمعیت شیردریایی‌های اشتلر طی سه دهه گذشته با کاهش 80 درصدی روبرو بوده و به تدریج این افت جمعیت جدی‌تر شده است. همچنین بررسی‌های انجام شده از لاشه تعداد محدودی از این گونه جانوری نشان داده که آن‌ها به مرگ طبیعی فوت کرده یا به دلایل غیرقابل پیش‌بینی تهدید شده‌اند. با این حال در گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) تاکید شده که این گونه عمدتا بر اثر دو عاملِ شکار و بیماری با خطر و تهدید روبرو بوده‌ است.

در بررسی انجام شده فرستنده‌های الکتریکی کوچکی روی شکم تعدادی از شیردریایی‌های اشتلر قرار داده شد تا مشخص شود چرا و چگونه آن‌ها ناپدید می‌شوند. کارشناسان در نهایت دریافتند تعدادی قابل توجهی از این شیردریایی‌ها توسط گونه‌های مختلف وال‌ها و کوسه‌ها شکار می‌شوند که در این بین نوعی از کوسه‌ها موسوم به کوسه اسلیپر شکارچیان اصلی شیردریایی‌های اشتلر هستند.
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان