کد مطلب: 14599
  تاریخ انتشار:  1399/10/24 - 12:11


افزایش ۳ برابری میانگین آبدهی قنوات با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری

توسعه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور نیازمند آن است که به این طرح‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم توسعه توجه بیشتری شود.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور گفت: در سنوات اخیر با اقدامات انجام شده در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری، شاهد تقویت آبدهی قنوات در استان‌های کشور بوده‌ایم و میانگین آبدهی قنوات با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور حدود سه برابر افزایش یافته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، ابوالقاسم حسین پور مهار سیلاب‌ها را از دیگر کارکردهای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نام برد و گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب از  سیلاب‌های آذرماه امسال در استان‌های سیل خیز کشور مهار شد.

وی یادآور شد: در آذر ماه امسال دو نوبت بارندگی شدید در محدوده غرب، جنوب غرب و جنوب کشور رخ داد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب ناشی از آن توسط سازه های آبخیزداری و آبخوانداری مهار و مانع از وارد شدن خسارات شد.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورافزود: علاوه بر این سیلاب‌ها از طریق سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در راستای تقویت منابع آبی این مناطق قرار گرفت.

وی مشکلات ناشی از آبگرفتگی در معابر شهرهای جنوب غربی کشور را ناشی از نفوذ ناپذیر بودن شهرها و عدم تخلیه بارش‌ها دانست.

حسین پور با بیان این که مسیر تخلیه آب، زهکش‌ها و کانال‌های آب در این شهرها توسط ساخت و سازهای انجام شده مورد تجاوز قرار گرفته است،گفت: سامانه زهکشی برخی از این شهرها توان تخلیه سیلاب را ندارند و باید متناسب با توسعه شهری به‌روز شوند.

وی بر ساخت شهرهای نفوذپذیر تاکید و اظهارکرد: در شهرهای نفوذ پذیر امکان جذب بارش در سطح شهر وجود دارد و امیدواریم مسولان به سمت ساخت شهرهای نفوذپذیر به لحاظ جذب بارش‌ها و سیلاب‌ها حرکت کنند و از ظرفیت سیلاب‌ها برای توسعه فضای سبز استفاده شود.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های آبخیز در استان‌های کشور گفت: از این ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های آبخیز تاکنون مطالعه و اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در سطح ۳۰ میلیون هکتار انجام شده و اثرات آن در مهار و کاهش سرعت و غلظت سیلاب، کاهش فرسایش خاک، احیای پوشش گیاهی، موجب استقبال مردم از این طرح‌ها شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، حسین پور درپایان گفت: توسعه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور نیازمند آن است که به این طرح‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم توسعه توجه بیشتری شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب