کد مطلب: 14589
  تاریخ انتشار:  1399/10/22 - 17:20


چشم‌انداز نگران‌کننده میزان دی‌اکسید کربن جو زمین در ۲۰۲۱

محدود کردن گرمایش جهانی به میزان ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران پیشاصنعتی، هدف آرمانی و آرزومندانه‌ای است که کشورها در توافقنامه پاریس تعیین کرده‌اند.

سازمان هواشناسی انگلیس پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری میلادی دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین به قدری افزایش خواهد یافت که از میزان آن تا پیش از آغاز انقلاب صنعتی، ۵۰ درصد بیشتر خواهد بود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کارشناسان می‌گویند، این مرحله نگران کننده در شرایطی رخ می‌دهد که بشر همچنان به تولید گازهای گلخانه‌ای از طریق مصرف سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی ادامه می‌دهد.

سازمان هواشناسی انگلیس پیش‌بینی می‌کند که سطح دی‌اکسید کربن در جو زمین در رصدخانه «موانا لوا» هاوایی، چندین هفته از آوریل تا ژوئن از میزان ۴۱۷ ذره در میلیون (ppm) خواهد گذشت.

این رقم ۵۰ درصد بیش از میزان دی‌اکسید کربنی است که در اواخر قرن هجدهم میلادی و با شروع انقلاب صنعتی، در جو وجود داشت. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی انگلیس، در آن زمان سطح دی‌اکسید کربن اتمسفر چیزی حدود ۲۷۸ ذره در میلیون بوده است.

پروفسور ریچارد بتس که پیش‌بینی‌های سالانه اداره هواشناسی انگلیس را مدیریت می‌کند، می‌گوید: میزان دی‌اکسید کربن سال گذشته در رصدخانه موانا لوا برای چند روز به  ۴۱۷ ذره در میلیون رسید، اما این نخستین باری خواهد بود که چند هفته متوالی به این میزان برسد.

او می‌افزاید: رسیدن به میزان  ۴۱۷ ذره در میلیون در سال جاری، تغییرات فیزیکی فوری و ناگهانی در آب‌وهوای زمین ایجاد نمی‌کند، اما نشانه‌ای آشکار و نمادین است و زیرا نشان می‌دهد که ما به چه میزان ترکیبات اتمسفر را با فعالیت‌های انسانی دستخوش تغییر کرده‌ایم و هنوز در مسیر خطا  پیش می رویم.

به گزارش ایندیپندنت، محدود کردن گرمایش جهانی به میزان ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران پیشاصنعتی، هدف  آرمانی و آرزومندانه‌ای است که کشورها در توافقنامه پاریس تعیین کرده‌اند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان