کد مطلب: 14546
  تاریخ انتشار:  1399/10/16 - 09:47


سهل‌انگاریِ آلوده‌کنندگان بزرگ محیط زیست در جهان

هند نیز در جریان اجلاس زیست‌محیطی رهبران جهان در روز ۱۲ دسامبر از پذیرش یک توافق جدید خودداری کرد.

استرالیا، اندونزی و هند از جمله بزرگ‌ترین انتشاردهندگان گازهای گلخانه‌ای، فرصت نهایی برای تشدید تلاش‌های خود در راستای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی را از دست می‌دهند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، براساس توافق‌نامه پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، کشورها موافقت کردند که تا پایان سال ۲۰۲۰، اهداف تعیین‌شده و طرح‌های سختگیرانه‌تر و بلندپروازانه‌تر آب‌وهوایی خود را ارائه کنند، تا به‌عنوان قدمی اساسی در مسیر نگه داشتن دمای جهانی به میزان حدود ۲ درجه سانتیگراد بیش از دوران پیشاصنعتی تا سال ۲۱۰۰، مورد استفاده قرار گیرد. اما با پایان یافتن سال ۲۰۲۰، به نظر می‌رسد که احتمالا اغلب کشورها فرصت نهایی ثبت طرح‌های جدید خود را در سازمان ملل متحد از دست داده‌ باشند.

بر اساس اعلام یک گروه مستقل تحقیقاتی به نام مرکز بررسی تغییرات اقلیمی (CAT)، که پیشرفت‌ها و برنامه‌های زیست‌محیطی کشورها را رصد می‌کند، تا نیمه ماه دسامبر، ۱۳۰ کشور هنوز طرح‌های زیست‌محیطی به‌روزرسانی‌شده خود را - که سهم کشوری تعیین‌شده (NDCs) نامیده می‌شود - به سازمان ملل متحد ارائه نداده‌اند.

ایالات متحده آمریکا نیز تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰، طرح زیست‌محیطی جدیدی را ثبت نکرد، زیرا دونالد ترامپ رسما در ماه نوامبر آمریکا را از این توافق خارج کرده است.

اگرچه جو بایدن، رییس جمهور منتخب، بارها قول داده است که این کشور در نخستین روز آغاز به کار او دوباره به معاهده آب‌وهوایی پاریس باز خواهد گشت، اما هنوز مشخص نیست که آیا بایدن، طرح جدید زیست‌محیطی بلندپروازانه و سختگیرانه‌تری برای آمریکا در سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است یا نه؟

ناتالی بنت، عضو پارلمان بریتانیا از حزب سبز، به روزنامه ایندیپندنت می‌گوید: جای تعجب نیست که آمریکای زیر نظر دولت دونالد ترامپ و استرالیای زیر نظر دولت اسکات موریسون، به‌رغم آن‌که این کشورها از شرایط اضطراری اقلیمی آسیب دیده‌اند، در زمینه اقدام‌های سراسری آب‌وهوایی عقب‌مانده محسوب شوند.

او می‌افزاید: با روی کار آمدن جو بایدن به‌عنوان رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، امید برای پیشرفت‌ و تغییرات سریع و بنیادین پدیده آمده است. این امر استرالیا را بیش از هر چیز به‌عنوان یک دولت سرکش در مبحث تغییرات اقلیمی و آب وهوایی، منزوی می‌کند.

بر اساس آنچه در تارنمای محیط‌زیستی Mongabay آمده است، هیأت وزیران اندونزی در ماه مارس با رد هرگونه طرح جدید برای سختگیری بیشتر در برنامه زیست‌محیطی آن کشور تا پایان سال، اعلام کرده است که چنان امری به اقتصاد آن‌ها آسیب خواهد رساند.

هیأت وزرای استرالیا نیز ارائه هرگونه برنامه و طرح جدید برای سختگیرانه‌تر کردن اهداف زیست‌محیطی تا پایان سال ۲۰۲۰ را رد کردند.

هند نیز در جریان اجلاس زیست‌محیطی رهبران جهان در روز ۱۲ دسامبر از پذیرش یک توافق جدید خودداری کرد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به‌جای ارائه یک نسخه به‌روزرسانی شده زیست‌محیطی، فقط رسما قول داد که هند برای رویارویی با بحران تغییرات اقلیمی طی دهه‌های پیش رو، فراتر از حد انتظار اقدام خواهد کرد.

بر اساس اعلام مرکز بررسی تغییرات اقلیمی (CAT)، تا میانه دسامبر، ۲۲ کشور طرح‌های به‌روزرسانی‌شده زیست‌محیطی خود را به سازمان ملل متحد ارائه داده‌اند. افزون بر آن، اتحادیه اروپا یک برنامه سختگیرانه‌تر زیست‌محیطی را از جانب ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

بریتانیا در بین ۲۲ کشوری است که اهداف سخت‌تر زیست‌محیطی تنظیم و ارائه کرده است. این کشور متعهد شده است که میزان انتشار آلاینده‌های خود را تا سال ۲۰۳۰ تا حد دست‌کم ۶۸ درصد کاهش دهد. (هدف تعیین‌شده پیشین، کاهش ۵۷ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با میزان انتشار آلاینده‌ها در سال ۱۹۹۰ بود.)

اغلب کشورهای دیگری که در فهرست کشورهایی هستند که باید تعهدات سختگیرانه زیست‌محیطی خود را تا پایان فرصت تعیین‌شده ارائه کنند، کشورهای درحال توسعه‌ای‌اند که سهم کمی در ایجاد بحران تغییرات اقلیمی دارند، اما بیش از بقیه کشورها در معرض آسیب‌ها و پیامدهای آن قرار دارند.

چین، اصلی‌ترین کشور آلاینده محیط زیست، هنوز هیچ طرح به‌روزرسانی‌شده زیست‌محیطی به سازمان ملل متحد ارائه نکرده است، اما در اجلاس تغییرات اقلیمی روز دوازدهم دسامبر، برنامه جدید اهداف زیست‌محیطی خود را مطرح کرده بود.

پروفسور نیکلاس هونه، دانشمند حوزه محیط‌زیست‌ که با مرکز بررسی تغییرات اقلیمی (CAT) همکاری می‌کند، می‌گوید: اشاره به این نکته ضروری است که حتی از بین کشورهایی که برنامه جدید زیست‌محیطی خود را ارائه کرده‌اند نیز چندین کشور نتوانسته‌اند به قدر کافی اقدامات بلندپروازانه و سختگیرانه خود را برای رویارویی با بحران تغییرات اقلیمی افزایش دهند. 

او می‌افزاید: مهم است که بین دو جنبه این قضیه تفاوت قائل شویم؛ بین به‌روزرسانی صرف اهداف زیست‌محیطی، و بالا بردن عزم و همت برای این کار در عمل.

به گزارش ایندیپندنت، از جمله  کشورهایی که طرح و برنامه‌های خود را به‌روزرسانی کرده‌اند، اما عزم و اراده جدی خود را افزایش نداده‌اند، می‌توان به روسیه و ویتنام اشاره کرد که البته هر دوی این کشورها باز هم مجبور نیستند اقدامات جدید برای تحقق این اهداف و حتی اهداف جدید و به‌روزرسانی‌شده را اجرا کنند.

برزیل حتی با استفاده از یک ترفند حسابداری، در انجام این اقدامات پسرفت هم داشته و اینک در مقایسه با قبل، عزم و اراده کمتری برای دستیابی به این اهداف دارد.

هرچند خبر تازه در روز اول ژانویه این است که اندکی پیش از پایان مهلت نهایی تا پایان سال در ۳۰ دسامبر، استرالیا برنامه زیست‌محیطی به‌روزرسانی شده خود را به سازمان ملل متحد ارائه کرد با این وجود از جزئیات این نسخه به روز شده اطلاعاتی منتشر نشده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان