کد مطلب: 14482
  تاریخ انتشار:  1399/10/06 - 11:26


آبیاری هوشمند باغات و مزارع برای تامین حقابه تالاب‌ها

با پیاده‌سازی این روش، کشاورزان زمان مناسب آبیاری و حجم واقعی آب مورد نیاز را تشخیص می‌دهند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از اجرای ایده آبیاری هوشمند باغات و مزارع با هدف کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب مصرفی در اراضی کشاورزی برای تحویل آن به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی ارواحی گفت: ایده آبیاری هوشمند باغات و مزارع در نخستین جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه برای احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم به عنوان ایده برتر انتخاب شد که با حمایت طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و توسط یک شرکت خصوصی از خرداد ماه جاری در باغات انگور و سیب و مزارع چغندر و جو در شهرستان‌های مهاباد و ملکان در حوضه دریاچه ارومیه به‌صورت پایلوت اجرایی شد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: این حسگرها میزان رطوبت (پتانسیل ماتریک) خاک را به‌طور مستمر اندازه گیری می‌کنند و پس از ارسال به کنترل کننده مرکزی از طریق اپلیکیشن نصب شده روی موبایل کشاورزان قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: با پیاده‌سازی این روش، کشاورزان زمان مناسب آبیاری و حجم واقعی آب مورد نیاز را تشخیص می‌دهند که منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۲۰ درصد و افزایش بهره‌وری مصرف آب و تولید محصول به میزان ۱۶ درصد در مناطق پایلوت‌ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ارواحی در خاتمه ابراز امیدواری کرد شیوه آبیاری هوشمند باغات و مزارع به عنوان یکی از راهکارهای عملیاتی جهت کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی و تحویل حجم آب صرفه جویی شده به تالاب‌ها مورد توجه جدی دست اندرکاران کلیدی دولتی به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی