کد مطلب: 1444
  تاریخ انتشار:  1393/09/29 - 07:54


با تاکید بر این که طرح گردشگری در جزیره آشوراده توجیه‌پذیر نیست؛

کهرم: سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای حفظ آشوراده انجام می دهد

مسببان طرح گردشگری آشوراده به خاطر ایران در این مصوبه تجدیدنظر کنند.

کارشناس ارشد محیط زیست با تاکید مجدد بر مخالفت با اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده و توجیه‌پذیر نبودن آن گفت: فقط یک کلام باید گفت و آنهم "میانکاله پَر"
دکتر اسماعیل کهرم روز شنبه در گفت‌وگو با سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با طرح این سوال که مگر چند سایت مانند میانکاله داریم افزود: آنهایی که سینه گردشگری طبیعی را می‌زنند چرا نمی‌روند و در سیستان بلوچستان، چابهار و خلیج گواتر طرح گردشگری راه بیاندازند؟
وی افزود: همه این‌ها سواحل بسیار زیبایی دارند که می‌تواند گردشگران را از تمام دنیا به این مناطق بیاورد. چرا این آقایان نمی‌روند و آنجا قطب گردشگری طبیعی نمی‌زنند؟
کهرم با اشاره به این که منطقه میانکاله که در بخش شرقی آن جزیره آشوراده قرار دارد اولین رامسر سایت ایران و ذخیره‌گاه زیست کره است افزود: این منطقه پاتوق اصلی پرندگان است و به عنوان یکی از بکرترین مناطق ایران به حساب می‌آید.
وی ورود گردشگران به این منطقه را غیرقابل توجیه عنوان کرد و گفت: توریست‌ها امکاناتی همچون جت اسکی و قایق موتوری می‌خواهند، با خود زباله، خودرو و آلودگی به منطقه می‌برند و بدین ترتیب میانکاله را از بین می‌برند.
کهرم با انتقاد از نحوه اجرای مصوبات گفت: بر فرض که حتی مصوبه خوبی را در این خصوص داشته باشیم اما تجربه نشان داده است که مدیریت اجرای مصوبات در کشور وجود ندارد و نمی‌توانیم آنچه را که بر روی کاغذ می‌نویسیم در عمل پیاده‌سازی کنیم. به عنوان مثال اصل 50 قانون اساسی را داریم واقعا کجایش را اجرا کرده‌ایم؟
وی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذار این طرح مسایل محیط زیست را رعایت نکرد باید چه کنیم؟ محیط زیست بازوی اجرایی ندارد که جلو وی را بگیرد و بدین ترتیب باید بگویم متاسفانه با هجوم تعداد زیادی از توریست‌ها به این منطقه عملا میانکاله هم پَر می‌شود.
کهرم با اشاره به افتتاح بازارچه مرزی اینچه برون افزود: این بازارچه مرزی به اندازه کافی جمعیت جذب می‌کند و این جمعیت از امکانات آشوراده استفاده خواهند کرد و با کمال تاسف آینده‌ای جز نابودی برای آشوراده و میانکاله با این روند متصور نیستم.
وی به تلاش‌های اخیر سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از میانکاله و آشوراده اشاره و تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون نهایت سعی خود را برای عدم تصویب این مصوبه کرده است به شکلی که حتی رییس جمهوری نیز در سخنرانیش در گلستان به این مساله اشاره کردند.
کهرم با اشاره به این که سرمایه‌گذار این طرح هم فقط به فکر بازگشت سرمایه‌اش است تصریح کرد: از تمام افرادی که مسبب این طرح هستند درخواست می‌کنم به خاطر ایران در این مصوبه تجدیدنظر کنند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، آشوراده دهی در مرکز شبه جزیره میان‌کاله در شهرستان بندر ترکمن استان گلستان است.
آشوراده تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است. این جزیره در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده‌است.
آشوراده در اغلب منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده‌است، آمده که با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده‌است. این شبه جزیره در زمان صفوی به عنوان شکارگاه مورد توجه قرار گرفته و به این سبب دژهایی در این جزیره بنیاد شد.
جزیره آشوراده از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک موسوم به «تنگه چپق‌اوغلی» و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود. ارتفاع آشوراده از سطح دریاهای آزاد برابر ۲۶- متر است.
جزیره با آب و هوای معتدل در ۵ کیلومتری غرب بندر ترکمن قرار دارد و تا سالهای پیش با امکاناتی همچون پاسگاه، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از ۱۰۰۰ نفر سکنه داشته است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهی‌گیری مشغول بوده‌اند اما با وقوع سیل سال ۱۳۷۲ این جزیره خالی از سکنه شد و هم‌اکنون تنها کارمندان شیلات در آن ساکن هستند.
هم‌اینک این جزیره دو بنای تاریخی در خود دارد. قلعه روس‌ها که در زمان رضاشاه بنای آن تجدید گردیده و به پاسگاه تبدیل شده و خانه وزیر مختار روس. قلعه تخریب گردیده و خانه نیز در حال تخریب است.
پوشش گیاهی جزیره، بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره یافت می‌شوند. حدود 40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی