کد مطلب: 1442
  تاریخ انتشار:  1393/09/25 - 16:59


تعداد گوزن های زرد ایران دو برابر خواهد شد

تدوین برنامه مدیریت گوزن زرد طی دو ماه آینده

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین برنامه مدیریت گوزن زرد طی دو ماه آینده خبر داد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین برنامه مدیریت گوزن زرد طی دو ماه آینده خبر داد.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مجید خرازیان مقدم با بیان این مطلب افزود:حدود یک ماه پیش با حضور مشاوران بین المللی، کارگاه آموزشی برای احیای گونه در معرض انقراض گوزن زرد در سازمان محیط زیست برگزار شد و برنامه ای برای احیای این گونه در حال انقراض تدوین شدن است.
 
به گفته وی، بر اساس این برنامه تا سال آینده تعداد زیادی از سایت های تکثیر و پرورش گوزن زرد تعدیل و تعداد زیادی از آنها حذف می شوند.
 
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به یکسری برنامه های مدیریتی برای این گونه اظهار داشت: بر اساس این برنامه ها، سایت های تکثیر و پرورش گوزن زرد ساماندهی می شود و ظرف دو سال آینده تعداد گوزن های زرد از 350 راس فعلی حداقل به 700 رای می رسد.
 
مقدم تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از زیستگاههای طبیعی برای معرفی این گونه شناسایی شده که امیدواریم ظرف دو تا سه سال آینده شاهد احیای این گونه در زیستگاههای طبیعی باشیم.

هیچ گزارشی از مشاهده گوزن زرد در کرخه نیست

 
وی با اشاره به اینکه زیستگاه کرخه تنها جایگاه مادری گوزن زرد است، تاکید کرد: اما متاسفانه در گذشته این زیستگاه به قدری تخریب شده که هم اکنون چندین سال است که هیچ گزارشی از حضور گوزن زرد دراین منطقه نداریم.
 
مقدم یادآور شد: کارشناسان بین المللی چند زیستگاه طبیعی را برای پرورش این گونه برگزیده اند که به زودی و در صورت قطعی شدن این زیستگاهها معرفی خواهند شد.
 

توقف انتقال گوزن زرد به خوزستان

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال گوزن های زرد سایت دنا به کرخه، اظهار داشت: تنها 5 راس از این گوزن ها به سایت کرخه منتقل شده اند که آن هم بر اساس مجوز بوده ولی به دلیل اینکه قرار بود استان خوزستان برنامه جامعی برای نگهداری و پرورش گوزن زرد ارائه بدهد و این برنامه را هنوز ارائه نداده جلوی انتقال گرفته شد و در حال حاضر 12 راس دیگر از گوزن های زرد دنا به کرخه منتقل نشده اند.
 
وی افزود:تنها در صورتی که برنامه جامع مدیریت گوزن های زرد توسط استان خوزستان ارائه شود و این برنامه مورد قبول دفتر حیات وحش قرار گیرد این نقل و انتقال صورت خواهد گرفت.

منبع:  مهر
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان