کد مطلب: 1437
  تاریخ انتشار:  1393/09/24 - 12:35


لایحه خاک روی میز هیات دولت/ دستگاه ها به وظایف خود برای حفظ منابع خاک عمل کنند

متن جدید لایحه خاک پس از تصویب در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست ، به هیات دولت رسید.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متن جدید لایحه خاک با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تهیه و در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست به تصویب رسید ، گفت: این لایحه هم اکنون در هیات دولت در حال بررسی نهایی است .

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حسن پسندیده با اشاره به اهمیت و ضرورت خاک گفت: خاک به عنوان بستر حیات همه زیستمندان محسوب شده بطوریکه اغلب موجودات برای برآوردن نیازهای اساسی و حیاتی خود از آن بهره برداری می کنند.

وی ادامه داد : داشتن محیط زیستی سالم و آب، هوا و خاک پاک حق و خواسته آحاد جامعه بوده و شاخص رشد و تعالی انسان و پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی جامعه است که از آن بعنوان توسعه پایدار نامبرده می شود.

پسندیده تصریح کرد: عمدتآ مهمترین کاربرد و کارکردهای خاک و کاربری های آن در محیط زیست انسانی و براساس نوع استفاده شامل کاربریهای صنعتی، کشاورزی، صنعتی ، شهرنشینی و جامعه روستایی است و در بخش طبیعی ، شامل کوهساران، دشت، بیابان و جنگل و زیستگاه سایر موجودات اعم از جماد و نبات و گیاهان و جانوران است.

وی مهمترین منابع آلودگی و تخریب و فرسایش خاک را شامل انواع فاضلابها ،پسماندها و زباله های خانگی، شهری، صنعتی و بیمارستانی و سموم و کودهای کشاورزی و ویژه وهمچنین منابع شیمیایی و نفتی عنوان کرد و افزود: عمدتآ توسط افراد غیر مسئول و بطور غیر قانونی در دامان طبیعت و خاک رها شده و موجب آلودگی خاک را فراهم نموده و یا با بهره برداریهای بی حد و مرز از مراتع و تخریب جنگلها و فعالیتهای معدنی و عمرانی و کشاورزی های غیر اصولی و کشتهای نامناسب سبب تخریب و فرسایش خاک و زمین می شوند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست از جمله مشکلات فاضلاب‌ها و پسماندهای را که وارد خاک می‌شود فلزات سنگین و آلودگیهای شیمیایی و میکروبی عنوان کرد و افزود: فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم، سلنیوم و... که در کلوئیدهای خاک ذخیره می‌شوند، بسیار خطرناک هستند و با ورود به چرخه غذایی زیان‌های جبران‌ناپذیری را به جای می‌گذارند و با انتقال به بدن موجودات و انسان آثار زیانبار و بیماریها را از خود بر جا می گذارد.

ضرورت تصویب لایحه خاک به منظور حفاظت از خاک

وی تاکید کرد: از این رو حفاظت خاک برای ادامه حیات اجتناب ناپذیر بوده و ضروریست با بکارگیری ضوابط و مقررات جامع و کامل برای داشتن خاک سالم و پاک مسئولانه اقدام کرد.

پسندیده تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از چند سال گذشته تصمیم گرفت تا در راستای اجرای اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تحقق سند چشم انداز و اجرای بهینه قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست و با استفاده از کلیه ظرفیتها و توان کشور نسبت به تدوین ضوابط و قوانین اختصاصی حفاظت خاک اقدام نماید.

وی افزود: با توجه به تصمیم کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مبنی بر ادغام لایجه جامع خاک با طرح جامع منابع طبیعی که منجر به ادغام مواد طرح و لایحه شده در دولت دهم لایحه مذکور استرداد، لیکن در دولت یازدهم مجدداً لایحه همزمان در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت و مقرر گردید دولت مجدداً متن جدیدی را تهیه و ارسال نماید.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد : متن جدید لایحه خاک با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تهیه و در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست تصویب و به هیأت دولت ارسال شد که هم اکنون در حال بررسی نهایی می باشد.

آلودگی و تخریب بخش های اصلی لایحه خاک


به گفته پسندیده، لایحه جامع خاک در دو بخش اصلی آلودگی و تخریب تهیه شده و بخش های حفاظت، مدیریت و ارزشگذاری اقتصادی در آن لحاظ شده است، امید می رود که پس از تصویب بتواند در حفاظت از خاک های کشور در بخش های آلودگی و فرسایش مثمر ثمر باشد.

وی با بیان اینکه بانک ملی اطلاعات خاک کشور مرکز اصلی داده ها برای مدیریت بهنگام خاک کشور است، اظهار داشت: این در حالیست که این قبیل بانک ها با عناوین مختلف توسط اتحادیه اروپا و سایر کشورهای پیشرفته تهیه شده و به عنوان زیربنای مدیریت خاک از آن نام برده می شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، نظارت بر حفاظت خاک را از وظایف مهم سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: این سازمان مطابق لایحه وظیفه شناسایی منابع آلاینده خاک و مدیریت آن و نیز تهیه ضوابط و آیین نامه های اجرایی برای جلوگیری از آلودگی خاک و برخورد قانونی و حقوقی با متخلفین و تدوین استراتژی ها و راهبردهای مربوطه را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: در این راستا کلیه دستگاههای دولتی و خصوصی و آحاد جامعه در قبال حفاظت این منبع حیاتی ارزشمند مسئول و باید به وظایف خود عمل نمایند.

منبع:  پام
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی