کد مطلب: 14362
  تاریخ انتشار:  1399/09/17 - 11:54


انجام عملیات آبخیزداری در ۲۳ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز استان تهران

خاک یکی از مهم‌ترین اجزای طبیعی است که در امنیت غذایی، تأمین آب سالم، تنظیم هوا و سایر کارکردهای زیست محیطی نقش آفرین است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: با هدف پیشگیری از فرسایش و حفاظت خاک ۲۳ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز استان تهران در سال جاری در قالب پروژه‌های مکانیکی زیر پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علینقی حیدریان در حاشیه برگزاری وبینار«روزجهانی خاک» با بیان این مطلب اظهارکرد: عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در ۲۰ حوزه آبخیز ۵ شهرستان استان تهران که از لحاظ سیلاب و فرسایش خاک بحرانی محسوب می شوند با اعتباری حدود ۲۲ میلیارد تومان و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال «روز جهانی خاک» تحت عنوان «خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم» است، گفت: خاک یکی از مهم‌ترین اجزای طبیعی است که در امنیت غذایی، تأمین آب سالم، تنظیم هوا و سایر کارکردهای زیست محیطی نقش آفرین است. از این رو تمامی اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری در جهت حفظ منابع پایه آب و خاک انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: تنوع زیستی خاک انواع موجودات زنده اعم از گیاهان و میکرو ارگانیسم‌ها را شامل می‌شود که یک منبع تجدید ناشدنی به شمار می‌آید و دارای ارزش اقتصادی- اجتماعی بالایی است. در این خصوص ضرورت ایجاب می‌کند مقوله فرهنگ‌سازی با هدف حفاظت از خاک و تنوع زیستی آن صورت گیرد تا استفاده درست از این منبع ارزشمند وظیفه‌ای همگانی تلقی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران وی تأکید کرد: برای کنترل فرسایش خاک و رسوب علاوه برانجام اقدامات آبخیزداری در قالب اجرای پروژه‌های مکانیکی، اقداماتی همچون احیای پوشش گیاهی، احیای مراتع و جنگل‌ها، کنترل و مقابله با بیابان‌زایی نیز در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران قرار دارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب