کد مطلب: 14266
  تاریخ انتشار:  1399/09/04 - 11:52


مقابله با خشکسالی با انجام آبخیزداری

در سال‌های اخیر و به دنبال خشکسالی‌های پی در پی شاهد کاهش منابع آب‌های زیرزمینی در منطقه بوده‌ایم.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملارد با اشاره به کنترل سیلاب و مقابله با کم‌آبی به عنوان ره آورد انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح این شهرستان گفت: اقدامات خوب و موثری در سطح برخی حوضه‌های آبخیز این شهرستان به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
سید فضل ا... محمدی افزود: با توجه به اینکه شهرستان ملارد جزو شهرستان‌های بیابانی و یکی از کانون‌های ایجاد گرد و غبار استان تهران و دچار کمبود منابع آب زیرزمینی است، اقدامات انجام شده توانسته از هدر رفت روان آب‌ها جلوگیری کند و موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و بهتر شدن وضعیت پوشش گیاهی شود. این دستاوردها کمک شایانی به کاهش ایجاد گرد و غبار در منطقه کرده است.

وی اقدامات آبخیزداری را راهکاری اساسی و اصولی برای برون‌رفت از بحران کم آبی و مقابله با خشکسالی دانست و یادآور شد: در سال‌های اخیر و به دنبال خشکسالی‌های پی در پی شاهد کاهش منابع آب‌های زیرزمینی در منطقه بوده‌ایم. در این شرایط نقش آبخیزداری در مقابله با کم‌آبی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی بی‌بدیل بوده است.

محمدی اجرای پروژه‌های آبخیزداری را مهم و ضروری برشمرد و بر تداوم اجرای این گونه پروژه‌ها تأکید و اظهارکرد: با توجه به ضرورت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز این شهرستان، خوشبختانه بنا به پیگیری و تأکیدات مسئولان مربوطه اعتبارات صندوق توسعه ملی به یاری این اقدامات آمد و انجام آن‌ها آثار مثبتی را در منطقه بر جای گذاشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران سرپرست اداره منابع طبیعی شهرستان ملارد به اقدامات آبخیزداری صورت گرفته طی دو سال گذشته در حوزه‌های آبخیز اخترآباد و قزل چشمه این شهرستان اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در قالب عملیات مکانیکی شامل احداث بندهای سنگی- ملاتی به حجم ۵۴۰۵ مترمکعب، سنگی - گابیونی به حجم ۴۲۱۰ مترمکعب و انجام پروژه پخش سیلاب به حجم عملیات خاکی ۸۰ هزار مترمکعب به مرحله اجرا درآمده و عملیات بیولوژیک با انجام بوته‌کاری از گونه آتریپلکس در سطح ۲۷۰ هکتار اجرایی شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب