کد مطلب: 14229
  تاریخ انتشار:  1399/08/29 - 14:12


افزایش سرعت مقاومت به داروهای ضدمیکروبی در جهان

۱۸ تا ۲۴ نوامبر، هفته آگاهی از مقاومت جهانی در برابر داروهای ضدمیکروبی

۱۸ تا ۲۴ نوامبر، هفته آگاهی از مقاومت جهانی در برابر داروهای ضدمیکروبی

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از پایگاه خبری سازمان جهانی بهداشت مقاومت به داروهای ضدمیکروبی (AMR) زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها با گذشت زمان دیگر به داروها پاسخ ندهند. این امر باعث می‌شود که درمان عفونت‌های شایع سخت‌تر شده و خطر گسترش بیماری و مرگ تشدید شود.

عوامل زیادی تهدید AMR را در سراسر جهان سرعت بخشیده‌اند، از جمله استفاده بیش از حد از داروها در انسان، دام و محصولات کشاورزی. تجویزهای غلط پزشکی و پایبندی بیمار به درمان آنتی‌بیوتیکی نیز در این امر سهیم هستند.

این در حالیست که آنتی‌بیوتیک‌ها اگرچه باکتری‌ها را از بین می‌برند، اما نمی‌توانند با عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا مقابله کنند. سوءمصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در طی بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ نیز از دیگر عوامل ظهور سریع و گسترش مقاومت به داروهای ضد‌میکروبی است. این عفونت توسط ویروس ایجاد می‌شود، نه توسط یک باکتری و بنابراین نباید از داروهای آنتی‌بیوتیک‌برای پیشگیری یا درمان آن استفاده کرد.

برای مبارزه بهتر با مقاومت به داروهای ضد‌میکروبی و همچنین محافظت از خود در برابر عفونت به این نکات توجه کنید:

خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید، مگر اینکه مطمئن باشید به آن نیاز دارید. تخمین زده می‌شود که ۳۰ درصد از میلیون‌ها نسخه آنتی‌بیوتیک تجویزشده در سراسر جهان، غیر‌ضروری است. آنتی‌‌بیوتیک‌‌ها را نمی‌توان ناقص مصرف کرد یا میزان مصرف آن را به تدریج کاهش داد، بلکه آنها را باید در یک فاصله زمانی مشخص مصرف کرد، حتی اگر علائم بالینی از بین رفته باشد.

هرگز برای مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی به پزشک و داروساز پافشاری نکنید.

هرگز در دفعات جدید ابتلا به بیماری، مصرف همان آنتی‌بیوتیک را تکرار نکنید.

واکسیناسیون می‌تواند از شما در برابر برخی بیماری‌ها که با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند، محافظت کند؛ بیماری‌هایی مانند کزاز و سیاه سرفه.


باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک معمولاً در بیمارستان‌ها یافت می‌شوند. اگر در این فضاهای درمانی هستید، همواره دست‌های خود را خوب می‌شویید.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی