کد مطلب: 14202
  تاریخ انتشار:  1399/08/26 - 16:29


حرکات شگفت‌آور نوعی عنکبوت‌ نر قبل از جفت‌گیری

دانشمندان دریافته‌اند حتی با وجود انجام این اقدامات توسط عنکبوت‌های نر، در ۱۱ درصد موارد، عنکبوت‌های ماده باز هم عنکبوت‌های نر را می‌خورند.

برخی از عنکبوت‌های نر قبل از جفت‌گیری، عنگبوت ماده را در تار خود می‌پیچند تا از خورده شدن پس از جفت گیری در امان بمانند و همچنین در تلاش برای بی‌حرکت نگه داشتن عنکبوت ماده، پاهای آن را قبل از جفت‌گیری نیش می‌زنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از آی ای، اگر فکر می کنید چهار روز انتظار برای دریافت پاسخ به یک ابراز علاقه شبیه به شکنجه است، ممکن است بخواهید از خواندن این خبر اجتناب کنید. چرا که به تازگی مشخص شده است که برخی از انواع عنکبوت‌ها مراسم جفت‌گیری بسیار خشنی دارند.

محققان جمهوری چک گونه‌های عنکبوت موسوم به "Thanatus fabricii" را زیر نظر گرفتند و دریافتند که این عنکبوت‌های نر قبل از جفت‌گیری، عنکبوت‌های ماده را گاز می‌گیرند و در تار خود می پیچند تا از خورده شدن یا هم‌نوع‌ خواری ماده‌ها جلوگیری کنند.

البته بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Animal Behaviour منتشر شده است، این رفتار خاص حتی در میان گونه‌های مختلف عنکبوت‌ها نیز یک مورد معمول نیست و منحصر به عنکبوت‌های "Thanatus fabricii" است.

"لنکا سنتنسکا" نویسنده این مطالعه از دانشگاه "ماساریک" می‌گوید: عنکبوت‌ها گاهی ساعت‌ها وقت‌شان را صرف می‌کنند تا با ابراز علاقه، ماده‌ها را اغوا و به جفت‌گیری متقاعد کنند، اما وقتی ماده ها راضی می‌شوند، پیش می‌روند و آنها را نیش می‌زنند.

روند این کار بدین شرح است که عنکبوت نر پاهای عنکبوت ماده را گاز می‌گیرد. سپس عنکبوت ماده عنکبوت نر را برای محافظت از خود بلند می‌کند و به سمت خود می‌کشد. عنکبوت نر سپس پاها و بدن عنکبوت ماده را با تار خود می‌بندد و کاری می‌کند که عنکبوت ماده دیگر قادر به حرکت نباشد. سپس عنکبوت نر اقدام به جفت‌گیری با عنکبوت ماده می‌کند.

محققان همچنین گزارش دادند که پس از پایان جفت‌گیری، ماده‌ها مدتی بی‌حرکت در همان وضعیت می‌مانند و سپس خود را از تار تنیده شده به دور خود آزاد می‌کنند.

به نظر می‌رسد ماده‌ها پس از جفت‌گیری شکار سخت‌تری دارند، چرا که احتمالا این فرآیند جفت‌گیری خشن، صدماتی پایدار را برای آنها به همراه دارد.

البته قبل از اینکه به این فکر کنید که عنکبوت‌های نر چقدر بی‌رحم هستند، لازم به ذکر است که تمام این مراسم در واقع بدین منظور انجام می‌شود که عنکبوت‌های نر سعی دارند از خورده شدن توسط همتایان ماده خود در امان بمانند، چیزی که به نام "هم نوع خواری" شناخته می‌شود و در سایر انواع عنکبوت‌ها و حشرات کاملاً معمول و رایج است.

گفتنی است که دانشمندان دریافته‌اند حتی با وجود انجام این اقدامات توسط عنکبوت‌های نر، در ۱۱ درصد موارد، عنکبوت‌های ماده باز هم عنکبوت‌های نر را می‌خورند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان