کد مطلب: 14143
  تاریخ انتشار:  1399/08/21 - 12:37


پارک ملی کویر استان سمنان میزبان اولین گله آزاد گورخرهای آسیایی می‌شود

با احداث و راه اندازی این سایت شرایط برای رهاسازی و معرفی مجدد این گونه کمیاب و ارزشمند با کمترین آسیب پذیری ممکن و امکان رصد دائمی گونه های رهاسازی شده فراهم شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پنج رأس گورخر ماده که همگی آبستن هستند و یک راس گورخر نر که پس از زایمان این گله به سن بلوغ خواهد رسید، برای تشکیل اولین گله آزاد و مستقل به زودی در پارک ملی کویر رهاسازی خواهند شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،  امیر عبدوس در پست اینستاگرامی خود ابراز داشت: مرکز تحقیقات، تکثیر و معرفی مجدد گورخرآسیایی در پارک ملی کویر استان سمنان وارد مرحله جدید شد و اولین مرحله معرفی مجدد گورخر آسیایی در پارک ملی کویر به زودی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: با احداث و راه اندازی این سایت شرایط برای رهاسازی و معرفی مجدد این گونه کمیاب و ارزشمند با کمترین آسیب پذیری ممکن و امکان رصد دائمی گونه های رهاسازی شده فراهم شد.
وی اضافه کرد: مرحله رهاسازی آزمایشی ۲ راس گورخر ماده به مدت یک هفته در طبیعت پارک ملی کویر با موفقیت انجام شد و پس از آن با مشاهده حفظ وابستگی گونه های رهاسازی شده به سایت تکثیر، دوباره به داخل سایت هدایت شدند.


مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان گفت: موفقیت قطعی طرح تکثیر و معرفی مجدد گورخر آسیایی را در تابستان ۱۴۰۰ پس از ثبت زایمان‌های موفق در طبیعت پارک ملی کویر جشن خواهیم گرفت.
گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کره این گونه، یک کره باقی می‌ماند. احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است، چرا که گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و می‌کشد، همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود.


طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی از عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایران است.
گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است.


پارک ملی کویر در غرب استان سمنان، یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه ۱۳۶۰ است.
گورخر آسیایی تنها بازمانده علف‌خواران تک سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی