کد مطلب: 1365
  تاریخ انتشار:  1392/12/18 - 14:17


قالیباف خبرداد: تهیه لایحه حفظ باغات خصوصی شهر تهران جهت ارائه به شورای شهر

تاکید داریم که توزیع فضای سبز را به صورت عادلانه داشته باشیم.
download قالیباف در حال کاشت درخت / عکس: امیر حدیدی

شهردار تهران در حاشیه مراسم جشن درختکاری و افتتاح 1350 هکتار جنگل کاری در قالب طرح کمربند سبز شهر تهران، طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: تاکید داریم که توزیع فضای سبز را به صورت عادلانه داشته باشیم چرا که در برخی نقاط به دلیل بافت متراکم شهری، سرانه فضای سبز کمتری وجود دارد. بر این اساس به بحث محله محوری توجه داریم تا بتوانیم همه بخش ها را توسعه دهیم.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر محمدباقر قالیباف بیان کرد: ما در شهرداری تهران برنامه ای در حوزه فضای سبز داشته ایم که بر اساس آن فضای سبز رو به توسعه است. در این بخش نیز تاکید داریم که توزیع فضای سبز را به صورت عادلانه داشته باشیم چرا که در برخی نقاط وضعیت خوبی در زمینه فضای سبز داریم اما در برخی مناطق همچون مناطق 17، 10 و11 به دلیل بافت متراکم شهری، سرانه فضای سبز کمتری وجود دارد، بر این اساس به بحث محله محوری توجه داریم تا بتوانیم همه بخش ها را توسعه دهیم.
وی با اشاره به اجرای طرح کمربند سبز شهر تهران گفت: هم اکنون وسعت کمربند سبز تهران به 38 هزار هکتار رسیده و هر سال بخشی از این طرح را توسعه می دهیم تا جایی که قرار است کمربند سبز تهران به 50 هزار هکتار برسد.
شهردار تهران افزود: امسال فرصت خوبی وجود داشت تا نهال های مثمر و غیرمثمر را در اختیار مردم شهرمان قرار دهیم و خوشبختانه استقبال خوبی نیز از این اقدام شد. در این زمینه امیدواریم تا کاشت از ما و نگهداشت آن با مردم عزیزمان باشد.
دکتر قالیباف در ادامه به کمبود بارش ها در شهر تهران در طول سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود بارش، در سال آتی با کمبود آب در تابستان روبرو هستیم. این در حالی است که اگر آب را درست مصرف کنیم مشکل برطرف خواهد شد. در این بخش نیز نیاز به صرفه جویی نیست بلکه تنها باید آب را درست مصرف کنیم چرا که سرانه مصرف ما دو و نیم برابر سرانه بقیه کشورهاست.
وی افزود: اگر آب را درست مصرف کنیم و بتوانیم مصرف خود را 20 تا 25 درصد کاهش دهیم، هم در طول تابستان مشکل کمبود آب پیدا نمی کنیم و هم به فضای سبز خسارت وارد نمی شود. چرا که اگر بخواهیم آب شرب را با آب خام تامین کنیم، فضای سبز خود را از دست می دهیم.
شهردار تهران در ادامه به اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ باغات شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما لایحه ای را تهیه کرده ایم که در این لایحه برای باغاتی که در شهر تهران هستند و مالک شخصی دارند، پیشنهاد روشنی داریم و به زودی آن را تقدیم شورای اسلامی شهر تهران خواهیم کرد. چرا که هنوز حدود 600 هکتار باغ شخصی در شهر تهران داریم که امیدواریم با این لایحه و با همراهی شورای شهر و کمک دولت بتوانیم این باغ ها را نیز حفظ کنیم.
دکتر قالیباف خاطرنشان ساخت: باید توجه داشت که این 600 هکتار باغ در تملک شخصی بوده و قطعات بزرگی شامل قطعات چهار و پنج هزار متر به بالا را شامل می شوند که در این لایحه برای آن ها تدبیر شده است. امیدواریم همان کاری که در حوزه توت زارهای کن صورت گرفت، در زمینه باغات شخصی نیز انجام شود.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره توافقات صورت گرفته با وزارت نفت به منظور ساماندهی توزیع سوخت در شهر تهران نیز اظهارکرد: یکی از علت های آلودگی هوا نوع حمل و توزیع سوخت و همچنین کمبود پمپ بنزین ها در شهر تهران است. علاوه بر این پمپ بنزین ها استانداردهای لازم را ندارند و در این بخش با مشکل روبرو هستیم. بر این اساس توافق خوبی را با وزیر محترم نفت و همکارانشان داشته ایم که قرار شد ما پمپ های بنزین را توسعه دهیم و از توسعه پمپ بنزین های بزرگ پرهیز کنیم؛ چرا که پمپ بنزین های بزرگ هم ترافیک ایجاد می کند و هم خیابان را دچار انسداد می کند. البته در دنیا نیز این تجربه وجود دارد که پمپ های محدودتر، کوچک تر و حتی در برخی ساختمان ها و مجتمع های مسکونی پمپ های تکی احداث شود. بر این اساس در زمینه ایجاد پمپ های کوچک توافق صورت گرفت و هنگامی که تعداد این پمپ ها با وزارت نفت قطعی شد، آن را اعلام خواهیم کرد.
دکتر قالیباف گفت: ما در این بخش می خواهیم به سبک گذشته، یک تغییر ایجاد کنیم و بتوانیم در هر محله ای - بدون آنکه مردم سفر زیادی انجام دهند – امکان عرضه بنزین داشته باشیم. البته در این بخش نیز اولویت با CNG است که باید به این موضوع نیز توجه کنیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری پیرامون دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی سفر اخیر خود به کشور چین، بیان کرد: در جریان این سفر پیمان خواهرخواندگی بین تهران و پکن امضا شد که به جهت سیاسی و کاری یک اتفاق بسیار مهم بود. علاوه بر این همکاری های فرهنگی در دستور کار بود و مخصوصا این توافق نامه با شهرداری پکن امضا شد. باید در نظر داشت که ابتدا و انتهای جاده ابریشم در منتهی الیه شرق در کشور چین و در منتهی الیه غرب در شهرری قرار دارد، این در حالی است که چینی ها در دهه پیش رو توجه جدی به جاده ابریشم در حوزه فرهنگی و اقتصادی دارند.
وی ادامه داد: در کنار این موضوع توافقاتی در حوزه حمل و نقل عمومی برای توسعه مترو و سرمایه گذاری در حوزه های اوقات فراغت در شهر تهران صورت گرفت که توافقات بسیار خوبی بودند. البته قرار ما بر این است ابتدا کار را انجام دهیم و سپس گزارش دهیم اما در آینده و پس از آغاز کار امیدواریم تا بتوانیم ظرفیت حمل و نقل عمومی را به سه برابر افزایش دهیم.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری