کد مطلب: 1342
  تاریخ انتشار:  1392/12/16 - 13:12


ابتکار: جنگل‌های شمال با تغییر کاربری، قاچاق چوب و تغییرات زیادی مواجهند

مردم باید بدانند که اگر در این شهر زندگی می‌کنیم، با پشتیبانی و حمایت مجموعه بزرگی از حیات، از جمله درختان است.
download کاشت نهال توسط ابتکار
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته درختکاری و منابع طبیعی در بوستان نوروز همراه با برخی از هنرمندان، یک نهال غرس کرد.

به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، معصومه ابتکار - معاون رییس‌جمهوری در این مراسم که توسط NGO‌ تمدن سبز برگزار شده بود، اظهار کرد: کاشت درخت توسط جامعه هنری و مردم، حرکت ارزشمندی است که به حفظ و توسعه فضای سبز می‌انجامد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جنگل‌های کشور به دلیل کم آبی، خشکسالی و تخریب در شرایط بسیار بدی قرار دارند، افزود: غرس درخت توسط همه آحاد جامعه می‌تواند برای حفاظت از این جنگل‌ها حرکت بسیار بزرگی باشد تا در طول سال، مسؤلین و مردم برای حفظ و قدردانی از درخت تلاش کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر جنگل‌های استان‌های شمالی با تغییر کاربری، قاچاق چوب و تغییرات زیادی مواجه هستند.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: درخت اثرات و فواید بسیاری از حفظ منابع آب و خاک گرفته تا تلطیف هوا و زیبایی منظر دارد که اهمیت حفظ باغات را به ویژه در شهرها دوچندان می‌کند.

ابتکار تصریح کرد: مردم باید بدانند که اگر در این شهر زندگی می‌کنیم، با پشتیبانی و حمایت مجموعه بزرگی از حیات، از جمله درختان است.

دکتر نوریان - مدیرعامل شرکت توسعه اراضی عباس‌آباد نیز در این مراسم اظهار کرد: مانند باقی موضوعاتی که در کشور دچار تناقض است، در حال حاضر در مسئله توسعه و محیط زیست نیز دچار پارادوکس هستیم و این دو موضوع در طیفی قرار گرفته که یکی فدای دیگری می‌شود.

وی ادامه داد: باید بتوانیم دو سر این طیف را با یکدیگر آشتی دهیم تا در عین دستیابی به توسعه که حق مردم است، محیط زیست و منابع طبیعی پایدار نیز داشته باشیم که این موضوع در حال حاضر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی شهرداری تهران در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه اراضی عباس‌آباد افزود: اقدامات شهرداری تهران در جهت ایجاد کمربند سبز شمالی شهر تهران از سرخه حصار در شرق پایتخت گرفته تا پارک پردیسان در مرکز و پارک چیتگر در غرب، تلاشی برای توسعه ریه‌های تنفسی این شهر است.

نوریان تاکید کرد: اگر قرار باشد بین توسعه و حفظ محیط زیست منابع طبیعی آشتی برقرار شود، جز با مشارکت مردم میسر نخواهد شد. به همین دلیل شرکت توسعه اراضی عباس‌آباد آمادگی خود را برای همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد اعلام می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران در این مراسم گفت: باید این سؤالات را بپرسیم که چرا با وجود آنکه چندین سال است که هفته درختکاری پاس داشته می‌شود و مقام معظم رهبری نیز بر این مسئله تاکید دارند، آنگونه که باید و شاید در جهت توسعه فضای سبز، فرهنگ‌سازی نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال خود اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث شده با وجود تبلیغات و انرژی فراوان، فرهنگ توسعه سبز در کشور جاری و ساری نشود، دولتی و حاکمیتی بودن آن است، چرا که این کار باید توسط خود مردم انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران اظهار کرد: قبلا توسعه فضای سبز بر عهده خود مردم بود، اما الان مردم انتظار دارند که دولت یا شهرداری حتی در حیاط خانه‌هایشان درخت بکارند؛ در حالی که دولت باید تولی‌گری کند، نه تصدی‌گری.

حیدرزاده بابیان اینکه نقش مردم را در اداره جامعه روز به روز کمرنگ‌تر کرده‌ایم، افزود: برای توسعه فضای سبز باید مشارکت مردم را بیشتر کنیم، در غیر این صورت به نتیجه نخواهیم رسید.

انتهای پیام
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی