کد مطلب: 1330
  تاریخ انتشار:  1392/12/12 - 16:09


انتقال کوره های ریخته گری کارخانه ایرفو از منطقه 18 به شهرک صنعتی شمس آباد

قرار است این کارخانه نیز پس از صدور مجوز نوسازی ملک ، از این منطقه منتقل شود.
download انتقال کوره های ریخته گری کارخانه ایرفو از منطقه 18 به شهرک صنعتی شمس آباد

پیش از ظهر امروز کوره های کارخانه ایرفو در منطقه 18 شهرداری تهران که یکی از منابع آلایندگی جنوب غرب تهران بود به شهرک صنعتی شمس آباد منتقل شد و قرار است این کارخانه نیز پس از صدور مجوز نوسازی ملک ، از این منطقه منتقل شود.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از "تهران سما" ، این اقدام پس از مذاکرات و جلسات شهردار منطقه 18 با مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ایرفو انجام شد و صبح امروز با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ، شهردار منطقه 18 و جمعی از اهالی منطقه، دو کوره به وزن‌های هشت و سه تن از شرکت ایرفو به شهرک شمس‌آباد منتقل شد.
وحید نوروزی - شهردار منطقه 18 در این باره گفت: این کارخانه از سال 1343 در کنار روستای یافت آباد راه اندازی شد اما به دلیل توسعه شهر در وسط خانه ها و منطقه مسکونی قرار گرفت که پس از بررسی های مختلف کارشناسی مشخص شد کوره های ریخته گری این کارخانه بسیار آلاینده هستند که همین امر موجب شد تا در سه نشست با مدیرعامل ایرفو ایشان به وظیفه و مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و همکاری های لازم جهت انتقال کوره ها و پس از آن انتقال کارخانه پس از یک سال اقدام کند.
وی افزود:در زمان طاغوت بخشی از اعلامیه ها در این کارخانه چاپ می شد. ضمن اینکه در زمان جنگ هم صدها خمپاره چدنی در اینجا ساخته شدده است.
نوروزی گفت: بخش ریخته گری ایرفو برای همیشه از منطقه 18 منتقل می شود. این در حالی است که با رفتن کوره ها ما مشکلی با ادامه فعالیت بقیه بخش های کارخانه نداریم.بخشی از کارخانه که ادامه کار خواهد داد تنها به مونتاژ قطعات می‌پردازد و آلایندگی آن صفر است.
شهردار منطقه 18 با بیان اینکه سیاست ما، سیاست تعامل با صاحبان صنایع است، افزود: همه صنعتگران بدانند که اگر با ما همکاری کنند ما نیز با آنها تعامل خواهیم کرد .
نوروزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تنها بخش آلاینده این کارخانه کوره‌های آن نیستند و اهالی محل از آلودگی صوتی این کارخانه نیز شکایت دارند، گفت: مدیرعامل این کارخانه درخواست اخذ پروانه تخریب و نوسازی را به ما داده است و در نهایت انتقال ایرفو انجام می‌شود. خواست شهرداری نیز انتقال کامل این کارخانه به خارج از تهران است. امیدواریم ظرف یک سال آینده با توجه به طرحی که مدیرعامل این کارخانه برای ساخت چند بنا در آنجا دارد این کارخانه از منطقه 18 به صورت کامل خارج شود.
وی تاکید کرد: کوره‌های این کارخانه در ابتدا از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کرد ولی بعدها کوره‌ها برقی شدند اما همچنان ذوب فلزات در آن منطقه ایجاد آلودگی می‌کرد و باعث گله‌مندی اهالی شده بود در نتیجه به این توافق رسیدیم که در حال حاضر کوره‌ها جابجا شوند و از منطقه 18 خارج شوند.
نوروزی درخصوص صنایع آلاینده منطقه 18 گفت: بر اساس اطلاعاتی که مدیریت ساماندهی منطقه به ما داده است 48 واحد صنعتی آلاینده در منطقه وجود دارند که بخشی باید جابجا شوند و بخش دیگری نیز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توانند آلایندگی خود را به صفر برسانند و در منطقه باقی بمانند.
شهردار منطقه 18 ادامه داد:‌ احداث صنایع جدید در شعاع 120 کیلومتری تهران موضوع درستی است اما صنایعی که می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید آلایندگی نداشته باشند حضورشان در منطقه بلامانع است. قطعا حضور این صنایع در منطقه موجب رونق کسب و کار می‌شود.
نوروزی با اشاره به برنامه های سال 93 اظهارکرد: منطقه 18 در حال آینده لیگ فوتبال و والیبال را با 30 تیم برگزار می کند ، گفت: همچنین قرار است بزرگترین پارک بانوان نیز در این منطقه به بهره برداری برسد .در این راستا شهرداری منطقه با سازمان آموزش وپرورش تفاهم نامه ای خواهد نوشت مبنی بر اینکه برای دختران مدانش آموز وسیله حمل و نقل عمومی گذاشته شود تا بتوانند به این پارک بیایند .
ناصحی:انتقال کوره‌ های کارخانه ایرفو عیدی اهالی منطقه 18 محسوب می شود
حجت الاسلام و المسلمین عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به انتقال کوره‌های کارخانه ایرفو به خارج از تهران گفت: امروز برای شهروندان و اهالی منطقه 18 یک روز بیاد ماندنی است. شهروندان منطقه مکرر درخواست انتقال این کارخانه را از منطقه 18 داشتند. بر اساس موافقتی که شد کوره‌های آلاینده این کارخانه به شهرک شمس آباد منتقل می‌شوند و این یک عیدی برای شهروندان محسوب می شود.
وی افزود: شهرداری تهران مصمم است بر اساس مصوبات شورای شهر تهران در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت چاره اندیشی کند. بر همین اساس انتقال صنایع آلاینده از شهر تهران به اطراف آن آغاز شده است. کارخانه ایرفو در گذشته خدمات بسیاری برای نظام جمهوری اسلامی داشته است که به عنوان یک عضو شورای شهر تهران از مدیریت این کارخانه تشکر می‌کنم.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری