کد مطلب: 1322
  تاریخ انتشار:  1392/12/10 - 20:18


شهردار تهران پیش از ترک پکن در جمع خبرنگاران:

حصول توافق با سرمایه گذاران چینی در حوزه محیط زیست

مهم ترین چالش ما در شهر تهران آلودگی هواست.
download محمد باقر قالیباف

شهردار تهران در پایان سفر چهار روزه خود به شهر پکن، در جمع خبرنگاران با بیان دستاوردهای این سفر گفت: ارتباطات بین تهران و پکن ارتباطی قدیمی و پررونق است. از این رو امضای توافقنامه خواهرخواندگی بین تهران و پکن، این فرصت را فراهم خواهد کرد تا تبادلات اقتصادی و فرهنگی نسبت به گذشته با سرعت بیشتری صورت گیرد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از تهران سما ، دکترمحمد باقر قالیباف پیش از ترک پکن و در پایان سفر چهار روره خود در جمع خبرنگاران اظهارکرد: مهم ترین چالش ما در شهر تهران آلودگی هواست؛ البته ممکن است برای حل مشکل آلودگی هوا موارد دیگری هم مطرح شود که من آن ها را رد نمی کنم، اما پایه اصلی مشکل آلودگی هوا حمل و نقل عمومی است. از این رو همانطور که به مردم عزیز تهران قول داده ایم دربرنامه ریزی هایمان رفع این مشکل در اولویت است.
وی ادامه داد: از این جهت تصمیم گرفتیم در آغاز دوره سوم مدیریت شهری به دعوت شهردار پکن، سفری به کشور چین داشته باشیم تا در کنار امضای پیمان خواهرخواندگی دو کلانشهر تهران و پکن، برنامه های مربوط به سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل را نیز قطعی کنیم.
قالیباف به امضای پیمان خواهرخواندگی میان تهران و پکن اشاره کرد و گفت: ارتباطات بین تهران و پکن ارتباطات قدیمی و پررونقی است. از این رو امضای توافقنامه خواهرخواندگی بین تهران و پکن، این فرصت را فراهم خواهد کرد تا تبادلات اقتصادی و فرهنگی نسبت به گذشته با سرعت بیشتری صورت گیرد.
شهردار تهران تاکید کرد: در جریان این سفر صحبت شد تا همکاری های پکن و تهران مخصوصا در توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت قرار گیرد و بتوانیم از ظرفیت های فنی و مالی که دولت جمهوری اسلامی در اینجا دارد، استفاده کنیم تا ظرفیت حمل و نقل عمومی مخصوصا در حوزه ریلی و اتوبوس را تا پایان این دوره به دو برابر برسانیم.
وی یادآور شد: در شهر تهران روزانه سه میلیون نفر با سیستم حمل و نقل ریلی جابجا شده و از مترو استفاده می کنند اما مصمم هستیم که در پایان دوره، این رقم را به بیش از 10 میلیون نفر در حوزه مترو برسانیم. به این ترتیب مترو تهران بیش از سه برابر افزایش ظرفیت خواهد داشت. این افزایش ظرفیت نیز به دو روش توسعه خطوط و بالا بردن تعداد واگن ها صورت خواهد گرفت.
محمدباقر قالیباف افزود: در این سفر به توفیقات خوبی در این زمینه دست پیدا کردیم. بر این اساس من این قول را به مردم تهران می دهم که در پنج سال آینده، بیش از 27 سال گذشته در حوزه توسعه مترو گام برداریم و به این ترتیب چالش بزرگ آلودگی هوا را حل کنیم.
شهردار تهران همچنین گفت: این سفر در قریب به 8 سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم، موفق ترین سفر در حوزه توافقات و سرمایه گذاری بود و توانستیم موفقیت های قابل قبولی در این خصوص کسب کنیم. در ادامه نیز مردم تهران ثمرات آن را در ماه ها و سال های آینده خواهند دید.
دکتر قالیباف خاطرنشان کرد: امروز یکی از مشکلات ما این است که با اینکه می توانیم ظرفیت فعلی مترو تهران را افزایش دهیم اما کمبود واگن مترو باعث شده تا سرفاصله حرکت قطارهای مترو 5 و 6 دقیقه باشد. این در حالی است که تلاش می کنیم این سرفاصله حرکت قطارها را به سه دقیقه کاهش دهیم.
وی عنوان داشت: شهرداری تهران و چین یک کارخانه واگن سازی را در شهر تهران به صورت مشترک احداث کرده اند که 49 درصد آن متعلق به چین و 51 درصد این کارخانه نیز متعلق به شهرداری تهران است. ما در صدد آن هستیم که واگن های موجود را به بیش از دو برابر افزایش دهیم. به نحوی که بخشی از واگن ها را در ایران تولید کرده و بخشی را نیز از چین تامین کنیم. به این ترتیب در جریان این سفر توافقات خوبی در این زمینه صورت گرفت.
شهردار تهران ادامه داد: البته باید از دولت محترم و مخصوصا از وزارت نفت تشکر کنم که به خاطرتوسعه حمل و نقل عمومی و کاهش مصرف سوخت در تهران به ما کمک کردند و مسئولیت بخشی از این تعهدات را پذیرفته اند.
دکتر قالیباف تاکید کرد: همه تلاش ما این است که بتوانیم ظرفیت واگن های مترو را تا مهرماه سال آینده در شهر تهران افزایش دهیم، به حدی که مردم کاملا حس کنند قطارها زودتر به ایستگاه ها می رسد و می تواند در فاصله کمتری مسافران را جا به جا کند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور توسعه سرمایه گذاری خارجی در شهر تهران در جریان سفر به چین گفت: در این سفر جلسه ای با تجار چینی و سرمایه گذاران ایرانی مقیم چین داشتیم. در این جلسه تجار چینی با سابقه کار در ایران حضور داشتند و بعضا تجار جدیدی نیز حضور پیدا کرده بودند که آن ها نیز تمایل به همکاری داشتند. در این جلسه تجار و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم چین نیز حضور پیدا کردند و طی آن مذاکرات خوبی به منظور افزایش حجم سرمایه گذداری در تهران صورت گرفت.
محمدباقر قالیباف در پایان اظهار داشت: نیازها و برنامه های ما در کنار بسته های سرمایه گذاری درحوزه حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، توسعه زیرساخت ها و بافت فرسوده از جمله مهم ترین مواردی بود که مورد بحث قرار گرفت و توافقات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفت.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری