کد مطلب: 1302
  تاریخ انتشار:  1392/12/03 - 15:50


حفاظت از تنوع زیستی در اولویت برنامه‌های شهرداری تهران قرار می‌گیرد

شهردار‌ی تهران با هدف حفاظت از گونه های زیستی و احیاء گونه‌های در معرض انقراض، حفاظت از تنوع زیستی را دستور کار خود قرار داده است.

ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهردار‌ی تهران با هدف حفاظت از گونه های زیستی و احیاء گونه‌های در معرض انقراض، حفاظت از تنوع زیستی را دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از تهران سما، دکتر علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اظهار اینکه در حال حاضر حدود 1308 گونه گیاهی، 136 گونه پرنده، 38 گونه پستاندار، 28 گونه خزنده، 2 گونه دوزیست و 10 گونه ماهی در منطقه تهران شناسایی و گزارش شده است، گفت: این ستاد در راستای حفظ گونه‌های بومی و موجود در شهر تهران و همچنین احیاء گونه‌های در معرض خطر، موضوع تنوع زیستی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه همواره توسعه شهر‌نشینی با تخریب اکوسیستم‌های طبیعی و تنوع زیستی همراه بوده و پیامد آن، از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری است، افزود: با توجه به نقش بی‌بدیل اکوسیستم‌های طبیعی و ارزشمند اطراف شهر تهران نظیر پارکهای جنگلی، آثار طبیعی ملی، رود دره‌ها، مناطق حفاظت شده و ارتفاعات و کوههای مشرف به شهر تهران، لزوم حفظ اینگونه مناطق بیش از گذشته احساس می‌‌شود.
شاعری در ادامه با اشاره به اینکه دو منطقه جاجرود و ورجین در استان تهران با مساحت 82118 هکتار جزء مناطق حفاظت شده به شمار می‌روند ‌و دو پارک ملی سرخه حصار و پارک ملی خجیر در استان تهران انواعی از بکر‌ترین و ارزشمندترین رویشگاههای طبیعی، استپی، بیشه‌ای و کوهستانی را در خود جای داده‌اند گفت: این دو منطقه حفاظت شده و پارکهای ملی تهران در حال حاضر از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار هستند و نقش بسیار مهمی در بهبود زندگی شهروندان تهرانی دارند.
رئیس ستاد محیط‌زیست وتوسعه پایدار شهردار‌ی تهران خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع تنوع زیستی شهری و به منظور حفظ بقاء و احیاء گونه‌های گیاهی و جانوری در شهر تهران‌، این ستاد برنامه عملیاتی مدیریت تنوع زیستی را تدوین کرده و به زودی با همکاری شهرداریهای مناطق 22 گانه و سازمانها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی به اجرا‌ گذاشته خواهد شد.
وی مهمترین محورهای عملیاتی مدیریت تنوع زیستی را تشکیل بانک اطلاعات تنوع زیستی شهر تهران، مدیریت صحیح منابع زیستی و اکو‌لوژیک شهر تهران، بررسی و مطالعه گونه‌های گیاهی موثر در ارتقاء و بهبود محیط‌زیست، حفاظت از آثار طبیعی و ثبت آن در فهرست آثار طبیعی ملی، اتخاذ شیوه‌های مناسب جهت جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری شهر تهران، برنامه‌ریزی جهت ارتقاء سطح آگاهی‌های شهروندان در خصوص اهمیت و ارزش تنوع زیستی، ایجاد سیستم پایش دقیق تنوع زیستی شهر به طور مستمر، نظارت و کنترل باغ ها و موزه‌های تاریخ طبیعی و حیات وحش عنوان کرد.
شاعری در ادامه با اشاره به اینکه حفاظت از گونه‌های زیستی شهر تهران تاثیر بسیار مهمی بر اکوتوریسم شهری و جذب گردشگر داخلی و خارجی و بهبود شرایط اشتغال خواهد گذاشت گفت: حفاظت از تنوع زیستی پایه و اساس اکوتوریسم شهری بشمار می‌‌رود و با همین رویکرد در شهرهای بزرگ دنیا حفاظت از زیستگاههای طبیعی نظیر پارک ملی، مناطق حفاظت شده،‌ آثار طبیعی ملی، پارکهای جنگلی و توسعه جنگلداری شهری و اجرای طرحهای گردشگری سازگار با محیط زیست از اولویتهای مهم مدیریت شهری به شمار می‌رود.
رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: تنوع زیستی معرف ذخایر ژنتیکی کشور و تاریخ طبیعی و فرهنگی یک ملت بشمار می‌رود‌ لذا شهرداری تهران در جهت رسالت و تعهد محیط زیستی، حفاظت از تنوع زیستی را در اولویت خود قرار داده است.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری