کد مطلب: 12853
  تاریخ انتشار:  1399/07/03 - 21:51


تقدیر از شهدای آتش سوزی جنگل های غرب کشور در مراسم جایزه دکتر تقی ابتکار

صلح و محیط زیست درکنار یکدیگرند، چرا که محیط زیست بدون صلح نمی تواند حفاظت شود.

پانزدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار توسط مرکز غیردولتی صلح و محیط زیست چهارشنبه ۲ مهرماه با حضور برگزیدگان و به صورت آنلاین برای اعضای مرکز و دوست داران محیط زیست برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، معصومه ابتکار - رییس هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست در این مراسم با تشکر از همراهان و اعضا مرکز تاکید کرد: اهمیت و پیوستگی دو موضوع صلح و محیط زیست غیرقابل انکار است. این روزها در هفته بزرگداشت دفاع مقدس هستیم که ملت ایران سرفرازانه و غیرتمندانه در مقابل متجاوز ایستاد.

وی افزود: البته این روزها گرفتار تحریم های ظالمانه آمریکا هستیم که ما آغازگرش نبودیم و به رغم تلاش ایران برای توافق برجام و تنش زدایی، دولت امریکا و رییس جمهور جدیدش این توافق را برهم زد و گام دیگری علیه صلح برداشت، یعنی تحریم ها در حقیقت اقدامی علیه صلح جهانی است.

ابتکار با اشاره به سایر اقدامات ترامپ، گفت: البته او قبل از اینکه از برجام خارج شود از توافق پاریس هم خارج شد و نیز در میانه پاندمی کرونا از سازمان بهداشت جهانی بیرون آمد و این چنین اقداماتی هم صلح و هم محیط زیست جهان را تهدید می کند.   

معاون رییس جمهور گفت: در این شرایط البته بسیار خوشحالم که سازمان های مردم نهاد در کشور ما برای صلح و محیط زیست در ایران تلاش می کنند و خوشحالم که جایزه ای پایه گذاری شده به نام کسی که همه زندگی اش را تلاش کرد تا کیفیت زندگی مردم بهتر شود. 

وی افزود: دکتر تقی ابتکار انتخاب های خوبی در زندگی داشت؛ در درس، در خانواده، در کارهای علمی و خیریه و تلاش می کرد ایده هایش را در شرایطی پیش ببرد که خیلی ها به آن باور نداشتند ولی خستگی را نمی شناخت و نا امید نمی شد.

ابتکار با ذکر خاطره‌ای از تلاش‌های پدرش در حوزه نانوتکنولوژی هنگامی که مشاور علم و فناوری رییس جمهور خاتمی بود، گفت: وقتی پاندمی کرونا اعلام شد ایران جزو تعداد اندک کشورهای دنیا بود که با سابقه آن تلاش ها، نه تنها  ماسک های N95 را تولید می کرد بلکه تولید دستگاههای این ماسک ها را که جزو فناوری های نانو است را نیز انجام می دهد.

در این مراسم همچنین هومان لیاقتی - مدیرعامل مرکز صلح و محیط زیست با بیان تاریخچه این مرکز و اقدامات صورت گرفته، به سوابق مرحوم دکتر تقی ابتکار اشاره کرده و تاکید کرد: حامی مالی این جایزه و مراسم، خانم فاطمه برزگر همسر آن مرحوم و خانواده ایشان است تا نام و یاد دکتر تقی ابتکار با تشویق و حمایت از عاشقان محیط زیست این مرز و بوم پیوند یابد.

 وی افزود: صلح و محیط زیست درکنار یکدیگرند، چرا که محیط زیست بدون صلح نمی تواند حفاظت شود.

لیاقتی با اشاره به معضلاتی که پیش روی محیط زیست به ویژه در پساکرونا با توجه افزایش پسماند و مصرف آب وجود دارد، گفت: دنیای امروز به افرادی چون استاد تقی ابتکار نیازمند است که مسایل را از سال ها قبل هشدار می دهند. چنانچه اصل ۵۰ قانون اساسی پیشنهاد آن مرحوم و نتیجه پیگیری های وی با مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

اسماعیل کهرم - استاد و کارشناس محیط زیست آخرین سخنران بود که مراسم را با ذکر خاطره‌ای دکتر تقی ابتکار به پایان برد.

وی که در زمان ریاست مرحوم تقی ابتکار بر سازمان حفاظت محیط زیست از مدیران آن سازمان بوده، گفت: دکتر ابتکار یک روز  آمد و چند نفر از مدیران را جمع کرد که من هم بودم. اصل ۵۰ قانون اساسی در یک قاب در دفترشان بود، آن را نشان داد و گفت خدا را شکر می کنم که این را گرفتیم.

کهرم افزود: همان موقع، سازمان میراث فرهنگی هم در تلاش بود ماده‌ای را در قانون اساسی برای حفظ میراث فرهنگی بگنجاند، اما موفق نشدند و من فکر می کنم ما بیش از هر کسی درباره اصل ۵۰ قانون اساسی مدیون دکتر تقی ابتکار هستیم.

برگزیدگان دوره پانزدهم جایزه دکتر تقی ابتکار  براساس رای هیات داوران به شرح زیر هستند که در این مراسم تقدیر شدند.

اعطای جایزه پژوهشگر پیشکسوت به خانم دکتر هایده شیرزادی گیلانی به خاطر سال ها فعالیت و تحقیق در زمینه محیط زیست و پسماند در ایران، چاپ بیش از 30 مقاله در مجلات معتبر داخلی و بین المللی و مشاوره به کلیه نهادهای مرتبط با حفظ محیط زیست

اعطای جایزه تلاشگر جوان به آقای دکتر صادق رستم نیا استاد تمام دانشگاه مراغه و دانشگاه علم و صنعت به خاطر فعالیت علمی پژوهشی ملی و بین المللی در حوزه محیط زیست و شیمی سبز و فناوری نانو با تمرکز بر واکنش های شیمیایی در محیط آب و ثبت اختراع داخلی حذف نیترات و مس از آب

اعطای جایزه تلاشگر بخش تشکل های مردم نهاد به انجمن مردم نهاد ژیوای پاوه به خاطر فعالیت های پیوسته و موثر در زمینه محیط زیست و فرهنگ سازی و آموزش عامه مردم به خصوص جوانان

اعطای جایزه خبرنگار برتر به خانم زینب رحیمی خبرنگار فعال در حوزه محیط زیست به خاطر تلاش مجدانه در انعکاس خبر و گزارش های زیست محیطی

اعطای لوح تقدیر هیات داوران به آقای حنیف رضا گلزار فعال عرصه محیط زیست به خاطر تالیف کتاب جنگل های هیرکانی

اعطای لوح تقدیر به سمن هنر و زیست بوم دایره آبی به خاطر فعالیت های پیوسته و موثر در زمینه محیط زیست و راه اندازی کمپین #آیندهبیآبآبینیست برای آگاه سازی علمی و فرهنگی در برای حفظ و صیانت از عنصر حیاتی «آب»

اعطای لوح تقدیر به کانون سبز تمیشه شهرستان کردکوی به خاطر فعالیت های پیوسته و موثر در زمینه محیط زیست و پاکسازی کوهستان، شهرستان و معصومه ابتکار رییس هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست با تشکر از همراهان و اعش شهروندان

اعطای لوح تقدیر به آقای آرش حلاج نیشابوری به خاطر فعالیت ترویجی در حوزه محیط زیست از طریق انتقال تجارب و اندیشه های بزرگان محیط زیست کشور و مقاله نویسی در مجلات محیط زیستی برای همسالان از طریق تسهیلگری در مدارس طبیعت

اعطای لوح تقدیر  به خانواده شهید طبیعت یاسین کرمی از جانباختگان برای اطفا حریق جنگل های غرب کشور

اعطای لوح تقدیر به خانواده شهید طبیعت بلال امینی از جانباختگان برای اطفا حریق جنگل های غرب کشور

اعطای لوح تقدیر به خانواده شهید طبیعت مختار خندانی از جانباختگان برای اطفا حریق جنگل های غرب کشور
 
اعطای لوح تقدیر به خانواده شهید طبیعت محمد جواد مختاری از جانباختگان برای اطفا حریق جنگل های غرب کشور

اعطای لوح تقدیر به خانواده شهید طبیعت البرز زارعی از جانباختگان برای اطفا حریق جنگل های غرب کشور

اعطای لوح تقدیر به خانواده شهید طبیعت حاتم توسلی از جانباختگان برای اطفا حریق جنگل های غرب کشور

لازم به ذکر است این مراسم که هر ساله اواخر اسفندماه در سالگرد درگذشت دکتر تقی ابتکار صورت می گیرد، به دلیل شیوع کرونا در اسفند ۹۸ برگزار نشد و با طولانی شدن این بحران و قطعیت عدم امکان برگزاری حضوری، دیشب انجام گرفت. 

اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار که در آخرین روز سال ۱۳۷۹ درگذشت، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ توسط فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران که وی عضو پیوسته آن بود انجام شد و تعدادی از متخصصان و پژوهشگران موفق به دریافت آن شدند.

با تشکیل مرکز غیردولتی صلح و محیط زیست اقدام مورد اشاره از سال ۱۳۸۴ به مجموعه فعالیت های این مرکز پیوست. فراخوان پانزدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار در آذر ۹۸ اعلام و هیات داوران افراد نامبرده را به عنوان برگزیدگان پانزدهمین دوره اعلام کرد.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی