کد مطلب: 12718
  تاریخ انتشار:  1399/06/11 - 17:13


رشد سریع دریاچه‌های یخچالی در سراسر جهان

تصاویر ماهواره ای حاکی از رشد سریع دریاچه های یخچالی در سراسر جهان است.

تصاویر ماهواره ای حاکی از رشد سریع دریاچه های یخچالی در سراسر جهان است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، تصاویر ماهواره ای نشان می‌دهد: رشد دریاچه های یخچالی در دهه های اخیر در سراسر جهان به سرعت افزایش پیدا کرده است.

محققان بیش از یک چهارم از یک میلیون تصویر ماهواره ای را به منظور ارزیابی چگونگی شکل گیری دریاچه ها ناشی از ذوب شدن یخچال‌های طبیعی بررسی کردند که تحت تاثیر گرمای جهانی و فرایندهای دیگر قرار دارد.

تصاویر ماهواره ای نشان می‌دهد: تعداد دریاچه های یخچالی در فاصله سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ رشد ۵۳ درصدی داشته که حاکی از پوشش ۵۱ درصدی دریاچه ها بر سطح زمین است. ۱۴ هزار و ۳۹۴ دریاچه یخچالی مساحتی نزدیک به ۹۰۰۰ کیلومتر مربع از سطح کره زمین را دربرگرفته است.

بر اساس آمارها، محققان برآورد کرده اند که حجم دریاچه های یخچالی جهان در مدت زمان مشابه حدود ۴۸ درصد رشد کرده است و اکنون حاوی ۱۵۶.۵ کیلومتر مکعب آب است.

محققان انگلیسی اظهار داشتند: یافته‌های ما نشان می‌دهد سیستم‌های سطح زمین با چه سرعتی به تغییرات اقلیمی واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش روزنامه گاردین، دریاچه های یخچالی منبع مهمی از آب شیرین و تازه برای بسیاری از فقیرترین مردم جهان به ویژه در مناطق کوهستانی آسیا و بخشهایی از آمریکای جنوبی است. اما دریاچه ها به دلیل طغیان سیل، تهدید فزانیده ای هستند که می تواند روستاها را از بین برده، جاده ها را تخریب کرده و خطوط لوله و سایر زیرساخت‌ها را نیز از بین ببرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی