کد مطلب: 1227
  تاریخ انتشار:  1392/11/14 - 15:34


علی لاریجانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تالاب ها در تالار آفتاب مجلس:

محیط زیست در کشور ما مظلوم است

لاریجانی با تاکید بر اینکه محیط زیست در کشور ما مظلوم است، گفت: نباید به محیط زیست به عنوان موضوعی فرعی و تفننی نگاه شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه محیط زیست در کشور ما مظلوم است، گفت: نگاه به محیط زیست باید تغییر کند و نباید به محیط زیست به عنوان موضوعی فرعی و تفننی نگاه شود.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی لاریجانی رئیس مجلس صبح دوشنبه 14 بهمن ماه ضمن بازدید از نمایشگاه تالاب‌ها که در تالار آفتاب مجلس دایر است، گفت: باید از نهاد های مدنی که چنین نمایشگاهی را همزمان با تصویب بودجه 93 در مجلس، ترتیب دادند هم بابت حسن انتخاب موضوع و هم حسن انتخاب زمان تشکر کرد.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه نمایشگاه آسیب‌های تالابی فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی و اطلاع نمایندگان از وضعیت تالاب‌های کشور است، افزود: در حال حاضر وضعیت تالاب‌ها مناسب نیست که بخشی از آن مربوط به شرایط اقلیم و آب و هوا و بخشی از آن به دلیل عدم بهره برداری مناسب از منابع آبی کشور است.
لاریجانی ادامه داد: نبود مدیریت صحیح منابع آب منجر به فاجعه دریاچه ارومیه شد و بسیاری از تالاب‌های دیگر هم با شرایط مشابهی مواجه هستند.
وی ضمن اشاره به تلاش دولت تدبیر امید و امید برای حفظ و نجات محیط زیست، به ویژه تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه، تاکید کرد: مجلس در راستای همراهی و تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست، جلسات متعددی با وزرای مربوطه داشته و پیشنهاداتی هم از سوی نمایندگان در این جلسات مطرح شده است.
محیط زیست در کشور ما مظلوم است
لاریجانی با تاکید بر اینکه محیط زیست در کشور ما مظلوم است، تصریح کرد: نگاه به محیط زیست باید تغییر کند و نباید به محیط زیست به عنوان موضوعی فرعی و تفننی نگاه شود.
رئیس مجلس با اشاره به معضلات کشورهای هند و چین در حیطه محیط زیست به دلیل رشد توسعه بدون توجه به محیط زیست، اظهار کرد: توسعه پایدار تنها در صورتی می تواند دوام داشته باشد که نگاهش به محیط زیست را اصلاح کند، در غیر این صورت، توسعه پس از مدتی به دلیل چالش های محیط زیست، متوقف خواهد شد.
وی آلودگی هوا، تخریب جنگل ها و تالاب‌ها را از دیگر چالش‌های محیط زیست دانست و گفت: نمایندگان تلاش دارند بودجه 93 را با نگاه ویژه به محیط زیست تصویب کنند و در همین راستا طرحی برای اخذ عوارض از کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های آلاینده محیط زیست و صرف این عوارض برای حفظ محیط زیست در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است و به زودی در صحن علنی مطرح خواهد شد.
لاریجانی افزایش 1000 ریالی قیمت هر لیتر بنزین در شهرهایی با جمعیت بالای یک میلیون نفر را از دیگر اقدامات درآمد_ هزینه‌ای برای رفع معضلات محیط زیست دانست و ابراز امیدواری کرد: تصمیمات بودجه‌ای امسال، کمک بزرگی برای رفع چالش های محیط زیست ایران باشد.
این مقام مسئول پیشنهاد تشکیل کمیته ای با حضور نمایندگان و با اختیارات لازم برای رفع مشکل آلودگی هوای کشور را از دیگر اقدامات تعاملی مجلس اعلام کرد و اظهار کرد: طرح هوای پاک هم به دلیل لایحه‌ای که دولت قرار است به آن اضافه کند به کمیسیون محیط زیست مجلس بازگشت داده شد، در غیر این صورت با تعامل مجلس و نمایندگان در صحن علنی به تصویب می‌رسید.
بخشی از مسئولیت ها به NGO ها سپرده شود
لاریجانی با تاکید بر نقش مردم در رفع مشکلات محیط زیست با توجه به محدودیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در برابر حجم عظیم مسائل محیط زیست و پتانسیل بالای نهادهای مدنی در این موضوع، ابراز امیدواری کرد: با واگذاری مسئولیت بیشتر به NGO ها و فراهم کردن بستر لازم برای فعالیت آن ها، بتوان بخش مهمی از این چالش‌ها را به دست مردم رفع کرد.
رئیس مجلس ضمن ابراز میزان اهمیت دریاچه ارومیه و تاثیرات بسیار این دریاچه در آن حوزه و کل کشور، گفت: اگر چه دریاچه ارومیه هنوز هم جای صحبت و بررسی دارد ولی امیدوارم برپایی این نمایشگاه، گامی مهم در راستای توجه مسئولان به دیگر تالاب های کشور باشد.
نمایشگاه تالاب‌ها می‌تواند اراده‌ای قوی‌تر در اصلاح امور باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نمایشگاه، یادداشتی در دفتر یادبود نمایشگاه تالاب‌ها نوشت:
«از عزیزانی که نمایشگاه تالاب‌های ایران را در مجلس تدارک دیدند سپاسگذارم، هرچند سیمائی که به نمایش گذاشتند دردآور است اما می‌تواند نقد به تدابیر دقیق‌تر و اراده‌ای قوی‌تر در اصلاح امور باشد.
از دوستان فعال در این زمینه تشکر می‌کنم.
موفق باشید/علی لاریجانی»
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی