کد مطلب: 1191
  تاریخ انتشار:  1392/11/09 - 13:20


افتتاح سامانه اطلاع رسانی برخط آلودگی هوای شهر تهران

معتقدیم فشار مردم برای کاهش آلودگی هوا سبب می شود دولت و مسوولان با عزم جدی بر کاهش آلودگی هوا ورود پیدا کنند.
download سامانه اطلاع رسانی برخط آلودگی هوای شهر تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: یک خودروی فرسوده کاربراتوری بالغ بر 22 برابر یک خودروی یورو2 تولید آلایندگی می کند .
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از شهرنوشت، وحید حسینی در نشست معاونان حمل و نقل وترافیک کلانشهرهای کشور با اشاره به اینکه وضعیت آلایندگی موتورسیکلت های در حال تردد در شهر بسیار بحرانی است، گفت: برآورد می شود هر موتورسیکلت در حال تردد در شهر تهران بیش از سه برابر یک خودروی یورو2 تولید آلایندگی دارد. همچنین یک خودروی فرسوده کاربراتوری در حدود 22برابر خودرو یورو2 تولید آلایندگی می کند.
وی با بیان اینکه هیچ برنامه ای برای ساماندهی موتورسیکلت های آلاینده درکشور وجود ندارد و موتورسیلکت ها بی هیچ قید و شرطی در سطح پایتخت تردد می کند، تصریح کرد:دو سال است که طرح جایگزینی موتورسیلکت برقی به جای موتورسیلکت های کاربراتوری مطرح شده است. در شهرداری تهران در تلاشیم تا پیک بادپا و موتورسیکلت هایی که در محدوده طرح ترافیک اجازه تردد دارند را برقی کنیم.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه وضعیت آلودگی کلانشهرها بسیار بحرانی است، گفت: معتقدیم فشار مردم برای کاهش آلودگی هوا سبب می شود دولت و مسوولان با عزم جدی بر کاهش آلودگی هوا ورود پیدا کنند .از این رو بهتر است مردم از وضعیت روزانه آلودگی هوا مطلع باشند . به همین منظور سامانه اطلاع رسانی برخط آلودگی هوای شهر تهران در شرکت کنترل کیفیت هوا افتتاح شده است .
حسینی به شش برنامه کاهش آلودگی هوا در پایتخت اشاره کرد و بیان داشت: پایش و اندازه گیری آلودگی شهرها یکی از اولویت های شهرداری تهران است چرا که مسوولان برای تصمیم گیری نیاز به ابزارهای مدیریتی و نظارتی دارند همچنین رسیدگی به وضعیت ناوگان دیزل، معاینه فنی و تعیین محدوده ال.ای.زد تهران، استفاده از موتورسیکلت های برقی ، به روزرسانی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی با خودروهای پاک و هیدریدی و کنترل انتشار در منابع کاهش آلودگی شش برنامه کاهش آلودگی هواست که از سوی شهرداری تهران در حال برنامه ریزی و انجام است.
حسینی ادامه داد: نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزل شهر تهران در دستور کار شهرداری است. حدود 2 سال است که مطالعه حذف دوده در خودروهای دیزل صورت گرفته است. فیلترهای دوده قطعه ای است مانند صدا خفه کن که بر روی خودروهای دیزل نصب می شود و بالغ بر 99 درصد کاهش انتشار دوده را از این خودروها خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بالغ بر 15 سال است که استفاده از تکنولوژی حذف دوده در سایر شهرهای دنیا صورت گرفته است، گفت: اکنون هیچ یک از کلان شهرهای دنیا اجازه تردد خودروهای دیزل را بدون فیلتر جذب دوده نمی دهند و در شهرهایی مانند لندن، پاریس، برلین و سایر کلان شهرهای دنیا صددرصد خودروهای دیزل موجود در شهرها به فیلتر های جذب دوده مجهز هستند، به طوری که تنها طی 3 سال گذشته 6700 دستگاه خودرو دیزل لندن به این فیلترها تجهیز شده اند. این در حالی است که حتی یک خودروی دیزل در کشور ما به این فیلترها مجهز نیستند و حتی صنعت خودروسازی ما هم این موارد را رعایت نمی کنند.
به گفته وی داده ها و مطالعات فیلترهای جذب دوده در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته و تصمیم دارد از سال آینده با تصویب هیات دولت ورود و تولید خودروهای دیزل را بدون فیلتر جذب دوده ممنوع کند.
حسینی ادامه داد: فیلترهای جذب دوده بسیار هزینه بر بوده به طوری که یک نمونه فیلتر جذب دوده بین 3 تا 5 هزار یورو قیمت دارند. به هر حال برای کاهش میزان آلایندگی خودروهای دیزل و حفظ سلامت شهروندان راهی جز پرداخت هزینه های کلان نداریم و با افتخار شهرداری تهران پایه گذار تجهیز خودروهای دیزل به فیلترهای جذب دوده شده است.
وی با اشاره به اینکه جایگزینی مینی بوس های فرسوده استفاده از اتوبوس های پاک و هیبریدی در دست اجرای شهرداری است، گفت: حذف 40 هزار تاکسی فرسوده و استفاده از 10 هزار تاکسی هیبریدی در دستور کار است که گرچه پروژه ای بسیار سنگین و زمان بر است اما امیدواریم با حمایت دولت و حذف تعرفه گمرگی خودروهای هیبریدی روند استفاده از این خودروها سرعت پیدا کند.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری