کد مطلب: 11645
  تاریخ انتشار:  1399/05/28 - 10:23


روش ساده‌ای برای یافتن میکروپلاستیک‌ها در بدن انسان

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، روش ساده‌ای برای یافتن میکروپلاستیک‌ها در بدن انسان ارائه داده‌اند.

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، روش ساده‌ای برای یافتن میکروپلاستیک‌ها در بدن انسان ارائه داده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از نیوساینتیست، شاید روشی که میکروپلاستیک‌ها را در بافت‌ها و اندام‌های انسان نشان می‌دهد، بتواند به پژوهشگران در بررسی آلودگی ناشی از پلاستیک در محیط زیست و تاثیر آن بر سلامت ما کمک کند.

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی آریزونا"(ASU) در سال گذشته، مولکول‌هایی را در پلاستیک‌هایی که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند، در کبد و نمونه‌های بافت‌ چربی بدن انسان کشف کردند. اکنون این گروه پژوهشی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که شاید اگر ذرات میکروپلاستیک به بافت‌های انسانی راه یابند، قابل تشخیص باشند.

پژوهشگران، ۴۷ نمونه بافت انسانی را از ریه‌ها، کبد، طحال و کلیه ها گرفتند و آنها را در معرض ترکیبی از میکروپلاستیک‌های گوناگون و مواد شیمیایی قرار دادند. سپس پژوهشگران به بررسی این موضوع پرداختند که آیا می‌توانند میکروپلاستیک‌ها را با استفاده از روش‌های تثبیت شده طیف‌سنجی تشخیص دهند یا خیر.

آنها دریافتند که می‌توان با این روش‌ها، انواعی از عناصر پلاستیکی از جمله پلی‌کربنات، پلی‌اتیلن ترفتالات، پلی‌اتیلن و بیسفنول ای را شناسایی کرد.

"رالف هالدن"(Rolf Halden)، سرپرست این پژوهش گفت: ما در سرتاسر زندگی روزانه خود، با پلاستیک‌ها محاصره شده‌ایم. اکنون قصد داریم آلودگی ناشی از پلاستیک در بدن انسان را بهتر تعریف کنیم. تمرکز پژوهش ما بر این است که آیا تکه‌های پلاستیک در بافت‌ها و اندام‌های متفاوت انسان انباشته می‌شوند و اگر این طور است، تجمع آنها در کدام بافت و اندام صورت می‌گیرد.

"دیک وثاک"(Dick Vethaak)، از پژوهشگران این پروژه گفت: در حال حاضر هیچ روش تحلیلی ایده‌آلی برای تشخیص ذرات میکروپلاستیک در بافت‌های انسان وجود ندارد.

وی افزود: اگر بتوان از این روش جدید برای بررسی وجود میکروپلاستیک در بافت‌های انسان استفاده کرد، باید مطمئن شویم که می‌تواند از آلودگی نمونه‌ها پیشگیری کند.

"استفانی رایت"(Stephanie Wright)، پژوهشگر "کالج سلطنتی لندن"(Imperial College London) گفت: شواهدی از پژوهش روی حیوانات به دست آمده است که نشان می‌دهند میکروپلاستیک‌ها می‌توانند به بدن آسیب برسانند اما هنوز مشخص نیست که آیا میکروپلاستیک‌ها می‌توانند به بدن انسان نیز راه یابند یا خیر.

وی افزود: سوال بزرگ برای پژوهش‌های آینده این است که آیا میکروپلاستیک‌ها می‌توانند بر سلامتی انسان تاثیر بگذارند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی