کد مطلب: 11544
  تاریخ انتشار:  1399/05/11 - 14:28


کاهش انتشار کربن با تغییر روش ساخت پنل‌ها

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که می‌توان با تغییر روش ساخت پنل‌های خورشیدی، میزان انتشار کربن آنها را کاهش داد.

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که می‌توان با تغییر روش ساخت پنل‌های خورشیدی، میزان انتشار کربن آنها را کاهش داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از نیوساینتیست، تغییر روش ساختن پنل‌های خورشیدی می‌تواند میزان انتشار کربن را کاهش دهد و به تقویت تولید انرژی پاک کمک کند.

اگرچه پنل‌های خورشیدی، منبعی از انرژی تجدیدپذیر به شمار می‌روند اما می‌توانند اثرات زیست‌محیطی نیز به همراه داشته باشند. پژوهشگران "دانشگاه کرنل"(Cornell University) آمریکا در بررسی جدید خود، اثرات زیست‌محیطی دو نوع از پنل‌های خورشیدی جدید را ارزیابی کرده‌اند و به مقایسه آنها با پنل‌های استاندارد کنونی پرداخته‌اند.

این گروه پژوهشی در بررسی‌های خود دریافتند که پنل‌های ساخته شده از نوعی ماده معدنی موسوم به "پروسکایت"(Perovskite)، به ورودی کمتری از انرژی نیاز دارند و کربن کمتری را منتشر می‌کنند. این پنل‌ها، دو لایه از پروسکایت را شامل می‌شوند که جذب طیف الکترومغناطیسی را در آنها تنظیم می‌کند.

پژوهشگران در این پروژه، میزان انتشار کربن و اثر زیست‌محیطی هر یک از پنل‌های خورشیدی و زمان مورد نیاز برای تولید انرژی را در آنها مورد بررسی قرار دادند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که پنل‌های خورشیدی پروسکایت، تنها حدود ۱۰.۶۹ گرم دی‌اکسید کربن منتشر می‌کنند که این عدد، ۴۳.۴ درصد میزان انتشار پنل‌های خورشیدی سیلیکونی است.

یکی دیگر از مزایای پنل‌های خورشیدی پروسکایت این است که انعطاف‌پذیر هستند و می‌توان آنها را روی سطوح گوناگونی نصب کرد. هزینه این پنل‌ها در مقایسه با پنل‌های سیلیکونی، بسیار کمتر است. بدین ترتیب امکان دارد که تولید آنها در آینده افزایش یابد و مزایای اقتصادی بسیاری به همراه داشته باشند.

از سوی دیگر، طول عمر پنل‌های خورشیدی پروسکایت به اندازه پنل‌های سیلیکونی نیست و این یک نقص به شمار می‌رود.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها