کد مطلب: 11470
  تاریخ انتشار:  1399/04/22 - 14:02


مرکز پایش و مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشور تشکیل شود

تفاوت آتش سوزی با بحران‌های دیگر این است که اگر آتش سوزی در ساعات اولیه کنترل نشود و دامنه آتش سوزی گسترش پیدا کند مهار آن مشکل می‌شود.

به دنبال وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در عرصه‌های منابع طبیعی کشور، رییس انجمن اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مسئول در این زمینه در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار تشکیل مرکزی برای پایش و مهار آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع در کشور شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
در نامه سید موسی صادقی به رییس جمهور آمده است: به دلیل قرار گرفتن کشور روی کمربند خشک کره زمین، محدودیت‌ها و چالش‌های زیادی در زمینه منابع طبیعی (جنگل‌ها و مراتع) ایجاد شده است. کمبود بارندگی سالیانه و گرم بودن محیط از محدودیت‌های استقرار پوشش گیاهی در این سرزمین است. از طرفی دیگر این موقعیت جغرافیایی باعث ایجاد چالش‌های محیطی بزرگ و زیاد زیست - محیطی مانند تغییر اقلیم و پیامدهای آن (بروز طوفان‌های ریزگرد، فرونشست زمین به دلیل کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، سیل‌های ویرانگر در زمان ترسالی‌ها و آتش سوزی‌های پی در پی و ویرانگر در عرصه جنگل‌ها و مراتع) شده است.

او در ادامه پدیده آتش سوزی‌های پی در پی طی سال جاری را یکی از چالش‌هایی می‌داند که این روزها به سمت بحران شدن پیش می‌رود و نوشته است: متاسفانه شیوه مدیریت در شرایط بحران و مواجهه با این چالش‌ها نیاز به نقد اساسی داشته و خسارات ناشی از سوء مدیریت در این حوادث بسیار زیاد و غیر قابل جبران است. برخی از این حوادث از جمله آتش سوزی‌های عرصه‌های طبیعی قابل پیش‌بینی است و خسارات ناشی از آن می‌تواند بسیار کمتر از آنچه در کشور اتفاق می‌افتد، باشد.

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به اینکه آتش سوزی‌هایی که در جنگل‌های کشور اتفاق افتاد اولین و آخرین آتش‌سوزی نیست، تاکید شده است: متاسفانه کارنامه دستگاه‌های مربوط به کنترل آتش‌سوزی‌ها کارنامه قابل قبولی نیست و انتظار می‌رود در فرصت باقی مانده از دوره ریاست جمهوری جنابعالی این نقیصه جبران شود. تفاوت آتش سوزی با بحران‌های دیگر این است که اگر آتش سوزی در ساعات اولیه کنترل نشود و دامنه آتش سوزی گسترش پیدا کند مهار آن مشکل می‌شود و هزینه آن چندین برابر خواهد شد بنابراین عوامل مدیریت این بحران باید ویژه و هماهنگ عمل کنند و از امکانات و شرایط مناسبی برخوردار باشند.

رییس انجمن اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با انتقاد از اینکه در آتش‌سوزی‌های اخیر شاهد نبود هماهنگی بین سازمان  جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط زیست، نیروهای مسلح و سازمان برنامه بودیم و در نتیجه شد آنچه نباید می‌شد، ضمن اعلام آمادگی انجمن متبوع برای همکاری با دستگاه‌های مسئول از رییس جمهوری خواسته است تا با دستور او مرکز واحد فرماندهی پایش و مهار آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع در سطح ملی و استانی تشکیل شود و نسبت به تامین اعتبارات، تجهیزات، نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده، اقدام عاجلی صورت گیرد تا شاهد جلوگیری هر چه سریعتر از بروز آتش سوزی‌ها باشیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب