کد مطلب: 11445
  تاریخ انتشار:  1399/04/17 - 12:06


تدوین برنامه حفاظت از گونه در معرض انقراض «بالابان» در همدان

با توجه به مشاهده جوجه‌آوری گونه در معرض انقراض «بالابان» در محیط زیست این استان، برنامه حفاظت و حراست از این گونه در حال تدوین است.

معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: با توجه به مشاهده جوجه‌آوری گونه در معرض انقراض «بالابان» در محیط زیست این استان، برنامه حفاظت و حراست از این گونه در حال تدوین است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مهدی صفی خانی بیان کرد: گونه بالابان یک گونه شکاری از تیره شاهین سانان است که این پرنده شکاری از شمال چین تا اروپای مرکزی قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: این گونه مهاجر در برخی از مکان ها که احساس امنیت کند اقدام به جوجه آوری می کند و به تازگی و برای نخستین بار شاهد جوجه آوری این گونه در معرض انقراض در طبیعت همدان بودیم.

معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان افزود: بنابراین چارچوب ها و برنامه هایی برای حفاظت و حراست از این گونه در معرض انقراض در حال تدوین است تا بتوان از انقراض این پرنده کمیاب جلوگیری کرد.

صفی خانی اظهار داشت:  تیم های یگان حفاظت محیط زیست در سرشماری آخر تابستانه وحوش در همدان پرواز یک جفت بالغ بالابان به همراه جوجه ها را شاهد بودند که امید می رود با اتخاذ برنامه های راهبردی بتوان شمار این پرنده را در استان افزایش داد.

وی وجود این پرنده را در کنترل آفات و انواع و اقسام جوندگان که به عنوان آسیب برای مردم به شمار می رود موثر دانست و گفت: گونه بالابان مورد علاقه برخی «قوش بازها»  بوده بنابراین آنها اقدام به زنده گیری این پرنده می کنند.

معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان، تهدیدات پیش روی این پرنده در معرض انقراض را افزایش زنده گیری، تخریب زیستگاه این حیوان، استفاده بی رویه از مواد شیمیایی و آفت کش ها در مزارع و تاثیر آن در بدن این گونه جانوری عنوان کرد.

۳۱۵ گونه جانوری تاکنون در همدان شناسایی و ثبت شده است.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان