کد مطلب: 10377
  تاریخ انتشار:  1399/04/02 - 14:48


تقریبا یک پنجم سطح اقیانوس‌های زمین نقشه‌برداری شده است

هنوز کارهای زیادی برای رسیدن به هدف نقشه برداری از همه بستر اقیانوس‌های زمین باقی مانده است و بخش اعظم و دشوار آن دریاهای عمیق است.

نقشه برداری سطح اقیانوس‌ها می‌تواند به زیست شناسی، ردیابی جزر و مد و نحوه کابل کشی کف اقیانوس‌ها برای اینترنت کمک شایانی کند و به گفته کارشناسان تاکنون یک پنجم از سطح اقیانوس‌های زمین نقشه برداری شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از انگجت، شاید جالب باشد که بدانید ما انسان‌ها سطح ماه را بیشتر از سطح اقیانوس‌های کره زمین می‌شناسیم، اما در پر کردن این شکاف در حال پیشرفت هستیم.

گزارش‌های پروژه "Seabed ۳۰۳۰" نشان می‌دهد که دانشمندان ۱۹ درصد از بستر اقیانوس‌ها را با استانداردهای معاصر نقشه برداری کرده‌اند که نشانگر یک جهش بزرگ بیش از شش درصدی از زمان راه اندازی این پروژه در سال ۲۰۱۷ است و بخش قابل توجهی از آن یعنی نزدیک به ۵.۶ میلیون مایل مربع از داده‌های جمع آوری شده در مشارکت با پروژه "GEBCO" در سال ۲۰۱۹ محقق شده است.

گفته می‌شود سطحی از اقیانوس که تاکنون نقشه برداری شده تقریباً دو برابر استرالیا است.

این پروژه توسط ۱۳۳ مشارکت کننده، شریک و حامی مورد حمایت قرار می‌گیرد. برخی از داده‌ها در دسترس عموم قرار گرفته بودند اما تا همین اواخر مورد تأیید قرار نگرفته بودند.

رهبران این پروژه همچنین برای پر کردن این شکاف، روی داده‌های کشتی‌های تخصصی و کشتی‌های نقشه برداری رباتیک حساب می‌کنند.

هنوز کارهای زیادی برای رسیدن به هدف نقشه برداری از همه بستر اقیانوس‌های زمین باقی مانده است و بخش اعظم و دشوار آن دریاهای عمیق است.

یک نقشه کامل از کف اقیانوس‌ها می‌تواند در بسیاری از سطوح سودمند باشد. این نقشه می‌تواند شناخت بشریت از اقیانوس‌ها(از جمله جزر و مد و سونامی) را بهبود ببخشد، به پایداری جمعیت آبزیان کمک کند و حتی به کابل کشی اینترنت در بستر اقیانوس‌ها نیز کمک کند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی