کد مطلب:984
تاریخ انتشار:2 دی 1392 ساعت 08:39
چاپ چاپ

فیاض خبر داد:

ارائه دو دستاورد علمی در سازمان مدیریت پسماند همزمان با هفته پژوهش

همزمان با هفته پژوهش دو دستاورد علمی محققان سازمان مدیریت پسماند با عناوین تولید اسید هیومیک و شروع احداث واحدهای غنی سازی و گرانول سازی کمپوست ارایه شد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از شهرنوشت، در حاشیه رونمایی از آغاز تولید صنعتی کود مایع اسید هیومیک از کمپوست سیدمحمدفیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید براهمیت افزایش ظرفیت تولید کمپوست در مجتمع پردازش آراد کوه و ترویج مصرف کودهای آلی در کشاورزی ارگانیک اشاره کرد و افزود: افزایش ظرفیت کمپوست بستری را فراهم نمود تا بار دیگر شایستگی متخصصان کشور ما آشکار شود و امروز شاهد هستیم بخش خصوصی با همکاری محققان و بکار گیری امکانات آزمایشگاهی این سازمان، برای نخستین بار اقدام به تولید صنعتی کود مایع اسید هیومیک از کمپوست را نموده است .
وی در ادامه با بیان اینکه کود مایع اسید هیومیک یک ماده موثر قابل استحصال از کمپوست است، خاطرنشان کرد: هیومیک به دلیل ساختار شیمیایی منحصر به فرد خود به عنوان مکمل تغذیه ای به جذب عناصر و نقل و انتقال بهتر آنها در داخل گیاه و رشد بهتر آن کمک می نماید.
فیاض همچنین در خصوص مزایای استفاده از این کود مایع نیز گفت: از مهمترین مزایای استفاده از اسید هیومیک می توان به سبک نمودن بافت خاک و کمک به ریشه زایی بهتر، نگهداری بیشتر آب در خاک، کمک به انحلال و آزادسازی عناصر ماکرو و میکرو و در نتیجه کاهش نیاز به کودهای شیمیایی، افزایش مقاومت به شوری، کم آبی و سرما، کاهش سمیت کودها و عناصر اضافی موجود در خاک، افزایش مقاومت گیاه در مقابل انواع بیماری ها و کاهش مصرف سموم، افزایش سرعت جوانه زنی بذر، کمک به حفظ توازن خاک و بهبود کیفیت محصول، کمک به اصلاح خاک های قلیایی با توجه به pH اسیدی محصول اشاره کرد.
وی در ادامه به شروع عملیات احداث دو واحد غنی سازی و گرانول سازی کود کمپوست در مجتمع آراد کوه اشاره کرد و افزود: این دو واحد با ظرفیت های 50 و 100 تن در روز و با همکاری بخش خصوصی در قالب قرار دارد B.O.T تا انتهای سال 92 به بهره برداری خواهند رسید .
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه کود گرانول کودی است بر پایه کمپوست که با افزودنی های دیگر نظیر گوگرد و بنتونیت تولید می گردد، تصریح کرد: این افزودنی ها با افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی ماکرو و میکرو در خاک، به رشد بستر گیاه کمک می نماید و از دیگر مزایای آن می توان به کاهش مصرف کودهای شیمیایی، بالابردن میزان عناصر مغذی زمین و به خصوص میزان مواد آلی، جلوگیری از فرسایش خاک و زمین های کشاورزی، جذب بهتر عناصر غذایی توسط گیاه باعث کاهش و متعادل ساختن PHخاک اشاره کرد.
فیاض در پایان ابراز امیدواری این دستاوردهای جدید به استفاده بیشتر از کودهای کمپوست، ترویج کشاورزی ارگانیک و در نهایت ایجاد زندگی سالمتر برای خانواده های ایرانی بیانجامد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/984