کد مطلب:982
تاریخ انتشار:1 دی 1392 ساعت 18:05
چاپ چاپ

مدیرکل محیط زیست گیلان:

امنیت به تالاب بین المللی انزلی بازگشت / مهاجرت میلیونی پرندگان به تالابهای گیلان + عکس

احداث و راه اندازی پاسگاه محیط بانی ماهروزه در تالاب انزلی این امکان را فراهم کرد که اقدامات حفاظتی با پوشش کاملتری انجام شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان با تشریح برنامه های این اداره کل برای پرندگان مهاجر از بازگشت امنیت به تالاب انزلی خبر داد.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، امیر عبدوس با اشاره به پناهگاه حیات وحش سرخانکل گفت: وفق ماده 29 قانون شکار و صید مقررات صید در تالاب انزلی از شمول این قانون مستثنی است. فلذا چند سالی بود که دستگاه قضایی باستناد این ماده قانونی از پذیرش پرونده های تخلفات صید در تالاب انزلی از سوی محیط زیست اجتناب می کرد.
مدیرکل محیط زیست گیلان افزود: امسال قبل از آغاز فصل مهاجرت پرندگان رایزنی ها و جلساتی با ریاست کل دادگستری استان و دادستان شهرستان انزلی انجام شد و با توجهات ویژه رییس کل دادگستری استان و نیز دادستان بندر انزلی و تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر پذیرش پرونده های تخلفات صید در تالاب انزلی از ضابطین محیط زیست پناهگاه حیات وحش سرخانکل با برپایی چندین عملیات، توسط محیطبانان یگان حفاظت محیط زیست از وجود صیادان و تورآلات صید پاکسازی شد.
عبدوس در ادامه با اشاره به هماهنگی با دو کمیسیون امنیت دریا نوردی و کمیسیون تردد شناورها، توقف تردد شناورهای بالای 48 قوه اسب بخار درتالاب را ازدیگر عوامل ایجاد امنیت درمنطقه سرخانکل بر شمرد.
به گفته وی هماهنگی با مرزبانی ناجا و یگان حفاظت آبزیان سازمان شیلات از دیگر عوامل برخورد قاطع با متخلفین بوده که هر آینه باحضور خود درتالاب یکپارچکی فیزیکی تالاب را مخدوش می کردند.
وی از اقدامات مهم دیگر برای بازگرداندان امنیت زیستگاهی به پناهگاه حیات وحش سرخانکل عنوان و تاکید کرد: در گذشته حضور چندین صیاد متخلف در حوزه این پناهگاه حیات وحش همواره محل تنش و درگیری با مامورین محیط زیست بود و تردد شناورهای صیادان و محیط زیست امنیت منطقه را مخدوش می کرد. امسال با به عضویت در آوردن همه این صیادان در آب بندانهای تالاب انزلی، اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان موقعیتی رافراهم کرده تا شبکه تخلف و بهره برداری ناپایدار، نا کارآمد و بی اثر ظاهر شود.
به گفته وی بکارگیری این افراد را شاید بتوان یکی از مهمترین عملکردهای محیط زیست در منطقه به عنوان پدافند غیرعامل قلمداد کرد.
عبدوس از سایر اقدامات مدیریتی موثر در این حوزه، از مدیریت یکپارچه و قرارگرفتن مجموعه پاسگاههای فعال تالاب تحت فرماندهی مشترک یگان حفاظت محیط زیست استان یاد کرد و این تصمیم را از مهمترین تغییرات رویکردی اداره کل دانست که مانع پراکندگی در عملکرد و هرز رفتن انژری در حوزه حفاظت و موجب همپوشانی و همسویی همه پاسگاههای حفاظتی در حوزه دو شهرستان صومعه سرا و انزلی شده است.
وی اضافه کرد: ازسوی دیگر احداث و راه اندازی پاسگاه محیط بانی ماهروزه که ازموقعیت حساس در رصد تردد در تالاب انزلی برخوردار است، این امکان را فراهم کرد که اقدامات حفاظتی با پوشش کاملتری در حوزه تالاب انزلی صورت پذیرد.
عبدوس در پایان این موفقیت را مرهون تلاش شبانه روزی همه محیطبانان، فرماندهان واحدهای محیطبانی و یگان حفاظت محیط زیست استان و روسای ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانهای انزلی و صومعه سرا دانسته و از زحمات بی شائبه آنها تقدیر کرد.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/982