کد مطلب:9356
تاریخ انتشار:29 خرداد 1399 ساعت 10:34
چاپ چاپ

کوه‌های خراسان شمالی، زیستگاه پلنگ است

این استان، به لحاظ جمعیت پلنگ، وضعیت خوبی در میان استان های کشور دارد و بیشتر کوهستان‌های این منطقه، زیستگاه این گربه‌سان زیبا است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: این استان، به لحاظ جمعیت پلنگ، وضعیت خوبی در میان استان های کشور دارد و بیشتر کوهستان‌های این منطقه، زیستگاه این گربه‌سان زیبا است.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از ایرنا، حبیب لشکری روز چهارشنبه با بیان اینکه مشاهده پلنگ، در مناطق زیر مدیریت محیط زیست، توسط محیط بانان بیشتر شده است، اظهار داشت: البته نمی توان آماری از جمعیت پلنگ در استان ارائه داد اما تکرار این مشاهدات نشان می دهد که جمعیت این گونه وحشی، در استان مناسب است.

وی درباره حضور پلنگ در حاشیه روستاها گفت: کاهش طعمه در طبیعت، یکی از علت های حضور پلنگ در نزدیکی مناطق روستایی و حمله به دام ها است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس مشاهده ها و گزارش ها، ۲ قلاده پلنگ در روستاهای اطراف بجنورد حضور دارند.

وی گفت: در مجموع، بیشتر کوه های استان زیستگاه پلنگ است و اخیرا هم همیاران محیط زیست،  در کوه های بهار شهرستان جاجرم، تصویر یک قلاده از این گونه را ثبت کرده اند.

لشکری اظهار داشت: پلنگ حیوانی شبگرد و منزوی است و عمدتا خود را مخفی می کند از این رو، کمتر مشاهده می شود، پیش از این، دوربین های تله ای کار گذاشته شده در منطقه سالوک و ساریگل شهرستان اسفراین، تصاویر متعددی از پلنگ ثبت کرده بودند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: نقش پوست پلنگ ها متفاوت است و هیچ کدام شبیه هم نیست از این رو، با بررسی تصاویر ثبت شده، می توان تشخیص داد که تصاویر مربوط به چند پلنگ است.

بر اساس این گزارش،  چند بار در بهار امسال حمله پلنگ به گله گوسفندان این استان، گزارش شده است. 

اردیبهشت ماه امسال یک قلاده پلنگ با حمله به گوسفندان اهالی روستای آق تپه، ۲ راس از قوچ های روستاییان را تلف کرده بود که کارشناسان محیط زیست احتمال داده بودند که این حیوان به علت پیری، زخمی بودن و یا ضعف و ناتوانی در شکار، برای تغذیه به این روستا نزدیک شده باشد.

فروردین امسال نیز ۲ نفر از اهالی روستای قره نوده بجنورد که در طبیعت حضور یافته بودند مورد حمله پلنگ قرار گرفتند که خوشبختانه در این حادثه آسیبی به آنان نرسید.

کارشناسان محیط زیست عقیده دارند که کاهش طعمه وحوش در طبیعت، از علت های نزدیک شدن آنها به زیستگاه انسان و حمله به افراد و دام های روستاییان است و در سال‌های اخیر شکار غیرمجاز سبب شده تا جمعیت گونه‌های مختلف که طعمه وحوشی از جمله پلنگ هستند، کاهش یابد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/9356