کد مطلب:9349
تاریخ انتشار:27 خرداد 1399 ساعت 14:33
چاپ چاپ

حدود ۶ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور امسال حدنگاری می‌شود

امسال با اعتبارات تخصیصی ، طرح کاداستر در ۶ میلیون هکتار دیگر از اراضی ملی اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که امسال با اعتبارات تخصیصی ، طرح کاداستر در ۶ میلیون هکتار دیگر از اراضی ملی اجرا می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اکرم توفیقی روز سه شنبه در نوشهر اعتبار اختصاص یافته در قانون بودجه سال جاری را برای این اجرای این طرح حدود ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با اعلام این که اجرای طرح کاداستر جلوتر از اهداف برنامه ششم توسعه در حال اجراست ، توضیح داد : برابر قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه باید حدود ۱۱۴ میلیون  هکتار از سطح اراضی ملی و دولتی زیرپوشش این طرح قرار می گرفت که تاکنون به حدود ۱۴۶ میلیون هکتار رسیده است.

سطح اراضی ملی و دولتی کشور ۱۶۵ میلیون هکتار است .

حدنگاری یا کاداستر فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه می شود. حدنگاری در ایران از سال ۹۵ و بر اساس قانون مصوب سال ۹۳ مجلس شورای اسلامی به اجرا گذاشته شد.

بر اساس این قانون ، سازمان ثبت اسناد و املاک حدنگاری را با همکاری دستگاههای ذیربط انجام می دهد که شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس‌ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره‌ای، تبدیل رقومی عکس‌ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه‌برداری، ویرایش و تکمیل نقشه‌های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهایی و به‌روزرسانی آن می شود.

این کار که به معنای تهیه دقیق مشخصات زمین، ملک و ثبت کامل مشخصات مالکان در سندهای مشخص  موسوم به سند تک برگ است ، می تواند در کاهش جرائم مربوط به امور ملکی مانند سند سازی، تصرفات غیر مجاز، فروش مال غیر و ... موثر باشد.

مدیرکل دفترممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل  ها ، مراتع و آبخیزداری با اشاره به آغاز فرآیند تشخیص اراضی ملی در کشور از سال ۱۳۴۱ ، گفت : از سال ۱۳۷۳ به بعد این موضوع بیشتر در دستور کار قرار گرفت به طوری که از آن سال تاکنون نقشه تشخیص و حد صدور سند چند برگی برای سطحی حدود ۱۴۶ هکتار از اراضی ملی و دولتی در کشور طراحی و صادر شد اما ممکن است این نقشه ها و اسناد قدیمی باشد و باید برای آن سندتک برگی کاداستر صادر شود.

وی افزود : در حال حاضر از سطح حدود ۱۴۶میلیون هکتار اراضی ملی و دولتی حدنگاری شده در کشور تنها برای حدود ۵۰ هکتار آن سندثبتی تک برگی صادر شده و برای بقیه هم با برطرف شدن برخی از مشکلات حقوقی در سال های آتی صادر خواهد شد.

توفیقی ابراز امیدواری کرد که امسال با مشارکت دیگر سازمان ها و دستگاه ها  از جمله بنادر و دریانوردی ،ثبت اسناد و املاک و استانداری ها ، گام های بزرگ تری در زمینه اخذ  سند تک برگ و اجرای طرح کاداستر اراضی ملی برداشته شود.

وی با اظهار این که تصویب قانون جامع حدنگاری در سال ۹۳ مسئولیت سازمان جنگل ها را برای حفاظت از اراضی و منابع ملی مضاعف کرده است ، گفت :  از سال ۱۳۹۳ تاکنون همزمان با اجرای قانون حدنگاری ، سازمان جنگلگ ها توانست حدود ۸۵ درصد از عرصه ملی کشور را حدنگاری کند و خوشبختانه دولت و مجلس هم هر سال اعتبارات قابل توجهی برای اجرای این قانون اختصاص می دهند. 

حدنگاری تمامی اراضی ساحلی مازندران

توفیقی همچنین با اعلام این که طرح حدنگاری در اراضی ساحلی مازندران به طور کامل اجرا شده است ، پیش بینی کرد که ظرف ۲ ماه آینده مشخصات اراضی ساحلی در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور ثبت و برای آن اسناد تک برگی کاداستر صادر شود.

مدیرکل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری ، فراهم شدن زیرساخت های برای توسعه طرح های دریایی ، حفاظت از محدوده ساحلی و بهره برداری منطبق با توسعه پایدار ، استفاده عموم از حریم ساحلی  را از پیامدهای اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی و دولتی در حوزه ساحلی برشمرد.  

طبق آخرین آمار، از گستره حدود ۸۵۲ هکتار از محدوده حریم ساحلی متعلق به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران ، بیش از ۱۰۰ هکتار آن در سال های گذشته توسط اشخاص حقوقی و حقیقی مورد دخل و تصرف قرار گرفت که با شکل گیری دولت تدبیر وامید این میزان اراضی از چنگال ساحل خواران باز پس گرفته شد .

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با ۳۱۳ هزار هکتار جنگل و ۱۹۷ هزار هکتار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می‌دهد.

منبع:ایرنا


انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/9349