کد مطلب:9338
تاریخ انتشار:26 خرداد 1399 ساعت 12:46
چاپ چاپ

شناسایی ۸ هزار گونه گیاهی در کشور

۲۳۰۰گونه گیاهی شناخته شده در حوزه دارویی مورد مصرف قرار گرفته است

پوشش گیاهی یکی از اساسی‌ترین ارکان حیاتی یک اکوسیستم بوده و اهمیت بسیاری دارد.

پوشش گیاهی شامل رستنی‌های سطح هر منطقه درخت، درختچه، گونه‌های مرتعی که در زیستگاه‌های طبیعی و مصنوعی وجود دارد، است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، گیاهان در حوزه‌های مختلف زیست محیطی مانند تامین غذای جانوران، حفاظت از خاک، قدرت باروری، تنظیم ذخایر آب زیرزمینی، مدیریت سیلاب تغییرات اقلیمی، کاهش آلایندگی بسیار تاثیر گذار هستند
این گفته‌های مریم مغانلو رئیس گروه گیاهی دفتر ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست است. او با تاکید بر اهمیت پوشش گیاهی در می‌گوید:« پوشش گیاهی یکی از اساسی‌ترین ارکان حیاتی یک اکوسیستم بوده و اهمیت بسیاری دارد. به طوریکه گفته می‌شود پوشش گیاهی هر کشور بیانگر شرایط زیستی آن است.»

ایران چند نوع پوشش گیاهی دارد؟
این کارشناس حوزه محیط زیست درباره ذخایر ژنتیکی این سازمان می‌گوید: کشور ما تنوع آب و هوایی مناسبی دارد که باعث شده پوشش گیاهی بسیار غنی باشد به طوریکه ۸ هزار گونه عالی شناسایی شده که این تعداد ۸۰ درصد گونه‌های گیاهی اروپا است. همچنین ایران بعد از ترکیه، دومین کشوری در خاورمیانه است که اینچنین تنوع زیستی دارد.
او ادامه می‌دهد: ۲ هزارو ۳۰۰ گونه گیاهی شناخته شده، در حوزه دارویی مورد مصرف قرار گرفته و ارزش بسیاری دارند بنابراین تجارت آن‌ها انجام می‌شود. همچنین بسیاری از این گونه‌ها به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شوند و نیازمند نظارت بیشتر در این حوزه هستیم. همچنین گونه‌های نادر گیاهی از لحاظ زیبایی حائز اهمیت هستند نیز قاچاق می‌شوند.
او با  تاکید بر اینکه بر اساس قوانین کشور‌های مختلف، امکان انتقال نمونه‌های ژنتیکی به کشور‌های دیگر وجود دارد تاکید می‌کند که قاچاقچیان در برداشت بی رویه از گیاهان نقش زیادی دارند.
مغانلو با اشاره به گونه‌های انحصاری می‌گوید: ۱۵ درصد از گیاهان انحصاری رویشی ایران، شکل علفی، درختچه ای، درختی و بوته‌ای یک ساله دارند. همچنین سایر گیاهان انحصاری به شکل رویشی علفی چندساله هستند.
رییس گروه گیاهی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست هشدار می‌دهد که روند نابودی گونه‌ها و فرسایش ژنتیکی آن‌ها بسیار نگران کننده است و اهمیت حفاظت از آن‌ها را بیشتر از پیش مشخص می‌کند.
او با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ میلیون و ۸۴۰ هکتار از مساحت کشور تحت حفاظت از سازمان قرار دارد؛ اضافه می‎کند: ما در سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفظ ذخایر ژنتیکی به منظور حفاظت از گونه ها، مناطق مهمی را مانند پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده را شامل بیش از ۲۷۴ مرکز را تحت نظر خود مدیریت می‌کنیم و در این مناطق از گونه‌های زیستی و جانوری به طور استاندار محافظت می‌کنیم.
به اعتقاد مغانلو چرای دام، تخریب زیستگاه، ایجاد اراضی کشاورزی و برداشت بی رویه گیاهان برای زیبایی یا استفاده‌های دارویی و خوراکی باعث می‌شود این گونه‌ها در معرض تهدید قرار گیرند.
این فعال محیط زیست با اشاره به پراکندگی گیاهان در کشور تاکید می‌کند: در کشور ما پنج نقطه رویشی ارسباران، خزری، زاگرسی، ایرانی- تورانی و خلیج -عمانی وجود دارد. هر کدام از این مناطق گونه‌های منحصر به فرد خود را دارند که در مرکز ذخایر ژنتیکی ما از تمام گونه‌ها نمونه وجود دارد.

ذخایر ژنتیکی گونه‌های گیاهی چگونه انجام می‌شود؟
رییس گروه گیاهی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: «هرباریوم» بخشی در سازمان محیط زیست است که محل نگهداری گونه‌های جمع آوری شده از مناطق تحت مدیریت سازمان و شناسنامه پوشش گیاهی کشور ما است و نمونه ژنتیکی گیاهان در این بخش نگهداری می‌شود.

گزارش: لیدا ایاز 


http://www.mohitzist.ir/fa/content/9338