کد مطلب:9332
تاریخ انتشار:26 خرداد 1399 ساعت 09:56
چاپ چاپ

گوزن قرمز پناهگاه حیات وحش ساری نوزاددار شد

تولد نخستین گوساله گوزن قرمز پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان ساری در سال جاری ، جمعیت این گونه حفاظت شده را در این پناهگاه به ۲۲ راس رسانده است.

تولد نخستین گوساله گوزن قرمز پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان ساری در سال جاری ، جمعیت این گونه حفاظت شده را در این پناهگاه به ۲۲ راس رسانده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی محیط زیست مازندران ، این گوساله قرمز عصر امروز یکشنبه متولد شد و تحت حمایت قرار گرفته است.

مدیرکل محیط زیست مازندران پیش بینی کرد که در سال جاری همانند سال قبل دستکم پنج راس  گوساله در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ، یکی از سایت های تکثیر گوزن قرمز ایرانی ( مرال) متولد شود.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت : پیش از این ۲۱ راس مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده نگهداری می شد که با تولد این نوزاد ، تعدادشان به ۲۲ راس رسیده است.

وی دغدغه محیط زیست را پس از تولد گوساله قرمز ، نگهداری از آنها دانست و افزود : نیروهای یگان حفاظت به صورت شبانه روزی در منطقه حضور خواهند داشت و از گوساله ها در برابر آسیب های طبیعی و حمله احتمالی گربه های وحشی در منطقه حفاظت خواهند کرد.

مدیرکل محیط زیست مازندران دلیل تاخیر ۲۰ روزه تولد گوساله مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری نسبت به سال قبل را شرایط حاکم بر حیات وحش و خارج شدن زندگی عادی  جنگلی این حیوانات در این اماکن  حفاظتی و تاخیر جفت گیری نسبت به طبعیت و زندگی عادی آنها بیان کرد.

سایت تکثیر در اسارت گوزن قرمز در پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده ساری آذر ماه سال ۱۳۸۶ به منظور افزایش جمعیت گله‌های وحشی این‌ گونه جانوری ارزشمند برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شد و با انتقال پنج راس مرال از قرق گلستان آغاز به کار کرد.

 مرال از خانواده گوزن‌ها و از بزرگ‌ترین گونه‌های جانوران علفخوار ایران محسوب می شود و جنگل‌های هیرکانی زیستگاه طبیعی این گونه به شمار می‌رود.، مرال همچنین بزرگترین گونه گوزن ایران است و در گستره جنوبی دریای خزر یعنی مناطق جنگلی استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان زندگی می‌کند.

در سال‌های اخیر به علت شکار بی رویه و تخریب رویشگاه‌های جنگلی ، جمعیت این گونه بشدت کاهش یافته و نسل مرال در خطر انقراض قرار گرفت به طوری که بر اساس سرشماری مبتنی بر رد یابی حدود ۶۰۰ راس مرال در جنگل های هیرکانی مازندران زندگی می کنند.
پناهگاه حیات وحش سمسکنده در ساری و دشت ناز شهرستان میاندرود ۲ سایت تکثیر و حفاظت از گوزن قرمز و گوزن زرد در استان مازندران محسوب می شوند.  در این ۲ پناهگاه حیات وحش حدود ۸۰ راس مرال و گوزن زرد نگهداری می شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/9332