کد مطلب:9314
تاریخ انتشار:23 خرداد 1399 ساعت 10:59
چاپ چاپ

تدوین و اجرای طرح پایلوت برای تالاب بین المللی زریوار مریوان

رویکرد حفاظت محیط زیست کردستان، همسو با سیاستهای توسعه پایدار برای جهش تولید ملی خواهد بود.

رویکرد حفاظت محیط زیست کردستان، همسو با سیاستهای توسعه پایدار برای جهش تولید ملی خواهد بود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در نشستی با فعالان حوزه رسانه و خبرنگاران استان به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به اینکه شعار سال 99 این هفته "جهش تولید، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار " است، اظهار داشت: برنامه‌های اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت شعار سال تدوین شده است.

فریبا رضایی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در بحث توسعه، مسؤولیت خطیری در استان کردستان  به عهده دارد و منابع زیست محیطی به منظور تأمین رفاه معیشت مردم و رونق اقتصادی به طور اصولی باید بکار گرفته ‌شوند؛ تصریح کرد: خواهان تعطیلی هیچ واحد تولیدی در استان نیستیم و رویکرد ما بر اجرای سیاست‌های دولت و عدم وابستگی به ممالک خارجی در تولید انواع کالا است و از تولید داخلی حمایت می‌کنیم.

وی در مورد مباحث تولید و صنعت، گریزی زد ویادآور شد چندین واحد تعطیل با ارائه راهکار فنی و اصلاحی در جهت رفع آلایندگی بازگشایی و فعالیتشان پس از سالها از سر گرفته شده و در زمینه حفاظت از تنوع زیستی از اجرای برنامه اقدام و عمل برای حفظ چهار گونه جانوری در کردستان خبر داد وی همچنین گفت: غاز پیشانی سفید، خرس قهوه‌ای، پلنگ و سمندر در استان از جمله گونه‌های در معرض انقراض هستند که برای حفاظت از این گونه ها، افزایش۹۷ هزار هکتار به مناطق تحت مدیریت در استان کردستان و تامین نیرو و تجهیزات از جمله اقدامات حفاظتی تنوع زیستی در استان است.

رضایی با اشاره به اینکه در تالاب زریوار(زریبار) با توجه به اینکه فاضلاب ۱۰ روستا به این تالاب سرازیر می‌شد اعتباراتی در نظر گرفته شد و هفت روستا مسدود شده و سه روستای دیگر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم به اتمام برسند تا دیگر شاهد ورود فاضلاب به تالاب زریبار نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساخت و سازهای غیرقانونی در ضلع غربی و جنوبی تالاب مشکل اصلی ما است وکنترل موضوع مستلزم  همراهی نهادهای مربوطه برای جلوگیری از این ساخت و سازها است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان تصریح کرد: در بحث مهاجرت لک لک‌ها به تالاب زریبار خوشبختانه مردم منطقه به طور خودجوش در مقابل شکار لک لک ها ایستادگی کرده و هم اکنون 400 قطعه لک لک در "سه روستای بیلو، قلقله و دره تفی" لانه سازی کرده اند و می توان با عنوان روستاهای مورد هدف گردشگری معرفی شوند.
رضایی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه حریق ها  با بیان اینکه آتش سوزی‌های به وقوع پیوسته در جنگل‌ها و مراتع می‌تواند بر روی محیط زیست تأثیر گذار باشد، افزود: متأسفانه امکانات ما بسیار کم است و امسال ۱۵۰ میلیون تومان قرار است تجهیزات اطفا حریق خریداری شود و حفاظت مناطق حفاظت شده بر عهده محیط زیست است و تا امروز اجازه نداده ایم این اتفاقات در مناطق حفاظت شده کردستان چشمگیر باشد و در زمان طلایی اطفاء حریق صورت گرفته است .

وی در پاسخ به سوالی در حوزه مدیریت پسماند تشریح کرد: مدیریت زباله‌های انسانی در کردستان با مشکلات بسیاری مواجه است و با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه و در مریوان، شهرداری به صورت غیر مجاز و بدون توجه به مصوبات کارگروه پسماند و مطالعات مکانیابی  در حال دفن زباله در یک جایگاه واجد معارض است و این مهم از طریق مراجع قضائی این مسئله دنبال می شود.

فریبا رضایی در این نشست به همکاری و تعامل مناسب با سازمان های مردم نهاد و همیاران محیط زیست در استان اشاره کرد و گفت: حفظ و صیانت از انفال الهی و سرمایه های ملی جز با همکاری همه جانبه تمامی گروه های دوست دار محیط زیست اقشار مردم محلی میسر نخواهد شد.

انجام بیش از 880پایش واحدهای تولیدی و صنعتی درکردستان
معاون نظارت و پایش این اداره کل نیز در این نشست گفت: ۸۸۲ مورد پایش واحدهای تولیدی و صنعتی در سال ۹۸ انجام شده که منجر به پلمب 10 واحد آلاینده، برسی 120 شکوائیه، 40 مورد دستور تعطیل و اخطار به 112 واحد تولیدی و صنعتی در سال 98 بوده است و این به معنای حضور همیشگی و مؤثر محیط زیست کردستان است.

اقبال حمیدی ادامه داد: در بحث تردد تانکرهای سوخت در جاده‌های کردستان بارها در استان تذکر داده شده؛ با توجه به واژگونی ۱۸ تانکر در سال گذشته که می‌تواند منابع آبی و زیست محیطی را آلوده کند، از این ترددها جلوگیری کنند که تا کنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.
وی یادآور شد: خودروهای فرسوده یکی دیگر از معضلاتی است که در کردستان با آن مواجه بوده و آلودگی شهری را ایجاد می کنند و در سال ۹۸ آلودگی ناشی از گرد و غبار در حد بحران در استان وجود نداشته است اما آلودگی ناشی از اُزُن محرز شده که ناشی از وجود خودروهای فرسوده ایجاد می‌شود.

وی با ابراز نگرانی بیان کرد: سنندج در حال حاضر به وارد کننده خودروهای فرسوده از استانهای هم جوار تبدیل شده و همین امر باعث شده آلودگی هوا در این شهر در طول سال اتفاق بیافتد.
تدوین و اجرای طرح پایلوت برای تالاب بین المللی زریوار مریوان
در این نشست خبری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: بعد از ثبت جهانی تالاب زریوار در کنوانسیون رامسر با نگاه ملی و کارشناسی شده در اجرای ساماندهی و نگهداشت این اکو سیستم عمل می شود.

شهاب محمدی با اشاره به اینکه متولی اصلی تالاب هم اکنون به عهده ی سازمان حفاظت محیط زیست است؛ تصریح کرد: برای 15 هکتار از تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش زریوار یک طرح جامع مدیریتی تدوین و طی اجرای مزایده و با نگاه زیست محیطی و اکوسیستمی به  تالاب؛ به شرکت های ذیصلاح و با نظارت مستقیم محیط زیست کردستان ضمن طی تشریفات قانونی واگذار خواهد شد .

در نشست حاضر با  ااهالی رسانه(نمایندگان خبرگزاری ها، هفته نامه ها، روزنامه ها و سایر نشریات) سؤالات، پیشنهادات و دیدگاه های نمایندگان مدعو در زمینه های مختلف معدن- صنعت- پساب- پسماند- تالاب – کوه خواری و تصرفات اراضی،حیات وحش، انقراض گونه ها و غیره مطرح شد و مدیرکل و معاونان اداره کل  حفاظت محیط زیست کردستان با سعه صدر،بصورت مبسوط مسائل را پاسخ دادند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/9314