کد مطلب:9300
تاریخ انتشار:19 خرداد 1399 ساعت 13:39
چاپ چاپ

پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی اقیانوس‌ها؛

حفاظت و پایداری اقیانوس‌ها از راه نوآوری و علم

در سال ۱۹۹۸ میلادی کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو از برگزاری مراسم بین‌المللی رسمی در این زمینه حمایت کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت فرارسیدن 8 ژوئن 19 خرداد روز جهانی اقیانوس‌ها، همه دولت‌ها و ذینفعان را ترغیب کرد تا از راه نوآوری و علم به حفاظت و پایداری اقیانوس‌ها متعهد شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش در پیام خود نوشت که همه گیری  کووید ۱۹ یادآوری دقیقی است که چقدر همه ما به طرز چشمگیری به یکدیگر و به طبیعت مرتبط هستیم، همانطور که در حال تلاش برای پایان دادن به همه گیری و بازپروری پس از بحران هستیم، یگانه فرصتی در هر نسل - و مسئولیتی -  برای اصلاح رابطه خود با جهان طبیعی، از جمله دریاها و اقیانوس های جهان داریم.

وی افزود:‌ ما به اقیانوس ها برای مواد غذایی، معیشت، حمل و نقل و تجارت متکی هستیم و اقیانوس ها به عنوان ریه های سیاره ما و بزرگترین مخزن کربن آن، نقش حیاتی در تنظیم اقلیم جهانی ایفا می کنند،  امروزه سطح دریاها به دلیل تغییرات اقلیمی در حال افزایش است و زندگی و معیشت مردم را در کشورهای کم ارتفاع و شهرها و مناطق ساحلی در سراسر جهان تهدید می کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: اقیانوس ها در حال اسیدی تر شدن هستند و تنوع زیستی دریایی و زنجیره های غذایی ضروری را در معرض خطر قرار می دهند و آلودگی پلاستیکی در همه جا وجود دارد. در روز جهانی اقیانوس ها، ما روی نوآوری برای اقیانوس پایدار تمرکز می کنیم، درک بهتر اقیانوس ها برای حفظ ذخایر ماهی و یافتن محصولات و داروهای جدید ضروری است.                     وی افزود: دهه آتی علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار سازمان ملل متحد انگیزه و چارچوبی مشترک را برای اقدام فراهم می کند، اینجانب همه دولت ها و ذینفعان را ترغیب می کنم تا از راه نوآوری و علم به حفاظت و پایداری اقیانوس ها متعهد شوند.

گوترش تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از دریاها و اقیانوس ها هشتم ژوئن به عنوان روز جهانی اقیانوس ها نامگذاری شده است، برای نخستین بار و در سال ۱۹۹۲، پیشنهاد اختصاص روزی به این نام توسط هیات کانادایی شرکت‌کننده در «اجلاس زمین» در ریو دو ژانیرو برزیل مطرح شد.

در سال ۱۹۹۸ میلادی کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو از برگزاری مراسم بین‌المللی رسمی در این زمینه حمایت کرد. در سال ۲۰۰۲، دو سازمان حفاظت از محیط‌زیست به نام‌های «شبکه جهانی اقیانوس» و «پروژه اقیانوس» این روز را با استفاده از شبکه باغ‌وحش‌ها، آکواریوم‌ها و گروه‌های زیست‌محیطی خود در سراسر جهان جشن گرفتند. در نهایت، مجمع عمومی سازمان ملل نیز به‌ صورت رسمی روز جهانی اقیانوس‌ها را در سال ۲۰۰۸ تعیین کرده و در هشتم ژوئن ۲۰۰۹ (۱۹ خرداد) نخستین مراسم آن برگزار شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/9300