کد مطلب:9253
تاریخ انتشار:11 خرداد 1399 ساعت 11:46
چاپ چاپ

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

مهار آتش سوزی جنگلهای خائیز نیازمند هلی‌کوپتر آبپاش و بالگرد بیشتر

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هلی‌کوپتر آبپاش و بالگرد بیشتری برای کمک به مهار آتش سوزی جنگلهای خائیز نیاز داریم.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هلی‌کوپتر آبپاش و بالگرد بیشتری برای کمک به مهار آتش سوزی جنگلهای خائیز نیاز داریم.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، سید اسد الله هاشمی در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه افزود: از صبح امروز تا کنون دو هلیکوپتر آبپاش چند بار آب پاشی کردند.

وی اظهارکرد: نیروهای مردمی و نیروهای محیط زیست و منابع طیبعی از ساعت ۲ بامداد تاکنون در ارتفاعات در حال تلاش برای مهار و خاموش کردن اتش سوزی هستند.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون بیشترین آتش سوزی را در حوزه بهبهان استان خوزستان داریم، خاطرنشان کرد: در حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی کمتر است.

هاشمی تصریح کرد: هم بالگرد برای انتقال و هلی برد نیروها و هم هلی کوپتر آبپاش جهت کمک بیشتر به مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگلهای منطقه حفاظت شده خائیز نیاز داریم.

گفتنی است که هم اکنون جنگلها و مراتع دو منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش می سوزند یکی آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه است که از روز پنجشنبه هشتم خرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد و یکی دیگر هم جنگلها و مراتع منطقه "دیل" در شهرستان گچساران است که از روز جمعه دچار آتش سوزی شده و این آتش سوزی ها همچنان ادامه دارد.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد. این منطقه حفاظت شده در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد که تحت مدیریت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

پوشش گیاهی منطقه شامل: بلوط (گونه غالب )، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، زالزالک، گون، گیلاس وحشی (تگ)؛گیاهان دارویی وخوراکی اعم از آویشن، بن سرخ، تره، قارچ، برنجاس، پونه کوهی، حلپه، گل گاو زبان، کارده و گونه های از خانواده گندمیان بوده و گونه هایی مانند بن سرخ و کارده بدلیل بوته کنی در معرض خطر انقراض است.

گونه های جانوری شامل کَل و بُز، کفتار، شغال، کاراکال، روباه، تشی، کبک، تیهو، بحری، دلیجه، خوک وحشی، خرگوش، سنجاب، سمور، جوجه تیغی، کبوتر، عقاب، شاهین، انواع کنجشک سانان، خانواده سبز قبا، دارکوب، هد هد، کمر کلی، بلبل، انواع مارمولک، افعی شاخدار، انواعی از مارها،کپور، ماهیان از جمله کپور معمولی، کپور سر گنده، کپور گوشتخوار، کپور نقره ای است.

بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از ۱۵۰۰ راس کل و بز دارد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/9253