کد مطلب:9241
تاریخ انتشار:7 خرداد 1399 ساعت 13:05
چاپ چاپ

۸۰ درصد تالاب میقان اراک آبگیری شد

مهاجرت بهاره پرندگان آبزی و کنارآبزی از فروردین ماه امسال به استان آغاز شده و برخی از گونه‌های این پرندگان نیز در جزایر تالاب‌ تخم‌گذاری کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۸۰ درصد از سطح منبع آبی فصلی تالاب کویری میقان اراک در بهار امسال با حجم بارندگی‌ مناسب آبگیری شده است که این مهم در مهار ریزگردهای محلی و اکوسیستم تالاب نقش کلیدی دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، «رضا میرزایی»  روز چهارشنبه افزود: سطح آبگیری‌شده شامل پهنه آبی ۱۲ هزار هکتاری در تالاب میقان اراک است که دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به بارش‌ مطلوب بهاره و و شرایط مناسب زیستی در تالاب میقان، تخم‌گذاری و زادآوری برخی از پرندگان مهاجر تابستان ‌گذران در این زیستگاه طبیعی آغاز شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: پرستو دریایی، کاکایی ارمنی، کاکایی صورتی، چوب پا، آووست و خروس کولی از جمله پرندگانی هستند که در این جزایر و حاشیه تالاب میقان اراک تخم‌گذاری و جوجه آوری می‌کنند.

میرزایی اظهار داشت: مهاجرت بهاره پرندگان آبزی و کنارآبزی از فروردین ماه امسال به استان آغاز شده و برخی از گونه‌های این پرندگان نیز در جزایر تالاب‌ تخم‌گذاری کرده‌اند.

وی عنوان کرد: تالاب میقان اراک دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی را در فصل کوچ پذیرا است که حدود پنج هزار قطعه از این پرنده‌ها با توجه به شرایط مناسب موجود زادآوری می‌کنند و این مهم موجب ایجاد تنوع زیستی و ایجاد چشم اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: وجود امنیت در جزایر تالاب و توجه ویژه دوستداران محیط زیست استان به حفظ تالاب منجر به ایجاد زیستگاه‌های مناسب برای زادآوری این پرندگان شده است.

میرزایی گفت: تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب، افزایش نیروهای حفاظتی در سطح تالاب، ایجاد پاسگاه‌های محیط‌بانی، افزایش گشت، کنترل و نظارت، و بهبود و افزایش آموزش‌های زیست‌محیطی در خصوص ارزش‌های تالاب برای جوامع محلی از مهمترین اقداماتی است که برای حفاظت تالاب میقان انجام شده است.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است که دارای ۱۴۰ گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/9241