کد مطلب:9240
تاریخ انتشار:7 خرداد 1399 ساعت 12:37
چاپ چاپ

لایحه حمایت از محیط‌بانان در انتظار تصویب شورای نگهبان

سازمان محیط زیست قصد دارد با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی از ۵۰ محیط‌بان به عنوان محیط بان دریایی استفاده کند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان در انتظار تصویب شورای نگهبان است، گفت: سازمان محیط زیست قصد دارد با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی از ۵۰ محیط‌بان به عنوان محیط بان دریایی استفاده کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سرهنگ جمشید محبت‌خانی با اشاره به ارسال لایحه حمایت از محیط‌بانان به شورای نگهبان اظهار کرد: دو مورد ایراد شورای نگهبان از این لایحه رفع شده است و ما در انتظار تصویب آن از سوی این شورا هستیم.

نقش استفاده از تجهیزات نوین در نحوه برخورد با متخلفان

وی با با اشاره به اینکه استفاده از تجهیزات نوین برای محیط‌بانان می‌تواند ارتباط چهره به چهره با متخلفان را کاهش دهد، اظهار کرد: برای مثال استفاده از کوادکوپتراین توانایی را به محیط‌بان می‌دهد که از مرکز کنترل فرماندهی متخلف را شناسایی و نوع خودرو و پلاک آن را ثبت کند.

محبت‌خانی با بیان اینکه درحال حاضر این کار به‌صورت سنتی و ارتباط چهره‌ به چهره انجام می‌شود، تصریح کرد: این موضوع سبب درگیری مسلحانه بین محیط‌بان و متخلفان می‌شود اما ما با استفاده از تجهیزات نوین قادر به کنترل این درگیری‌های مسلحانه خواهیم شد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در صورت نیاز در مناطقی که آمار جرایم بالا است می‌توانیم کوادکوپترها را به سلاح مجهز و با دقت بسیار بالا آن‌ها را کنترل کنیم. برای مثال با انجام این کار می‌توان با شلیک به لاستیک خودرو آن را متوقف کرد.

نصب دوربین روی لباس محیط بانان

محبت‌خانی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که به دنبال آن هستیم استفاده از دوربین روی لباس محیط‌بانان برای اثبات حق محیط‌بان است. عموما در مناطق چهارگانه محیط زیستی شهودی وجود ندارد و به این دلیل ادله کافی را در اختیار نداریم.

به‌کارگیری ۵۰ محیط بان به عنوان محیط بان دریایی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سازمان محیط زیست به دنبال آن است که به ۵۰ نفر از محیط‌بانان آموزش‌های تخصصی در حوزه حفاظت از دریاها و تالاب‌ها بدهد، گفت: این افراد پس از آموزش به پاسگاه‌های ما در دریاها و تالاب‌ها منتقل می‌شود و از این پس محیط‌بان دریایی نیز خواهیم داشت.

 روند طولانی اثبات شهید و جانباز بودن محیط‌ بانان، یکی از مشکلات محیط بانی

وی در ادامه ضمن بیان اینکه امسال و سال گذشته همه محیط‌بانان و خانواده آنان برابر قانون بیمه شدند، گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه محیط‌بانی پروسه طولانی اثبات شهید و جانباز بودن آن‌ها است. در استان کرمان حدود دو سال گذشته محیط‌بانی شهید شد اما هنوز نتوانسته‌ایم از بنیاد شهید مجوزهای لازم برای اطلاق شهید به او را دریافت کنیم. خواهش ما از بنیاد شهید این است که این روند را برای محیط‌بانان تسریع کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل بارندگی‌های خوب در کشور حجم پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده افزایش پیدا کرده است که این موضوع پتانسیل آتش‌سوزی را بالا می‌برد، تاکید کرد: در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها در مناطق محیط زیست علت انسانی داشتند بنابراین از گردشگران در طبیعت خواهش می‌کنیم که اگر اقدام به روشن کردن آتش در این مناطق می‌کنند پیش از ترک محل از خاموش شدن کامل آن اطمینان پیدا کنند.

محبت‌خانی در پایان گفت: رها کردن زباله‌هایی مانند شیشه، بطری‌های آب معدنی و ... در طبیعت در تابستان می‌تواند باعث شود که آن‌ها مانند ذره‌بین عمل کنند که وقوع آتش‌سوزی و آسیب رسیدن به حیات وحش و پوشش گیاهی را در پی دارد. باتوجه به اینکه سازمان محیط زیست کمبودهایی در حوزه محیط‌بانی دارد از عموم گردشگران می‌خواهیم که به این نکات توجه کنند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/9240