کد مطلب:880
تاریخ انتشار:11 آذر 1392 ساعت 18:11
چاپ چاپ

آلودگی صوتی پایتخت ازمرز هشدار گذشته است

آلودگی صوتی عمر مفید شهرنشین‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می دهد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد است وضعیت آلودگی صوتی پایتخت از مرز هشدار به اضطرار رسیده و دیگر وقت آن رسیده برنامه جامعی برای کاهش آلودگی صوتی تدوین و اجرایی شود.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از شهرنوشت؛ آرامش واژه زیبایی است که امروزه با رشد جمعیت و ماشینی شدن زندگی شهری، همگان به دنبال آن می گردند، آرامشی که در پیچیدگی آلودگی هوا، ترافیک و آلودگی صوتی به کما رفته است. آلودگی صوتی یکی از تهدید های جدی سلب آرامش است که شهروندان در محیط های شهری، خانه و محل کار تقریبا هر روز ساعت ها آن را تجربه می کنند بی انکه بدانند آلودگی صوتی چگونه سلامت روح و روانشان را نشانه رفته است .
شاید آلودگی هوا و ترافیک دیگر جایی برای نگرانی در زمینه آلودگی صوتی باقی نگذاشته باشد، اما کارشناسان زیست محیطی و مسئولان شهری هشدار می دهند، اگر وضع به همین روال پیش برود، چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده ای نه چندان دور آلودگی صوتی نیز به مرز بحران خواهد رسید، چنانکه آلودگی هوای اکنون در صدر معضلات زیست محیطی و در شرایط بحرانی قرار گرفته است.
یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با شهر نوشت با بیان اینکه وضعیت آلودگی صوتی پایتخت مرز هشدار را رد کرده و اکنون در شرایط اضطراری قرار دارد، گفت: براساس آخرین بررسی ها از وضعیت آلودگی صوتی پایتخت آلوده ترین قسمت شهرها از لحاظ آلودگی صوتی، مناطق مرکزی و پرترافیک، مناطق جنوبی و پرجمعیت بویژه مناطقی که ریل راه آهن از آنها می گذرد یا در مسیر پرواز هواپیماها قرار دارند، است.
به گفته وی شهروندانی که ساکن مناطق مسکونی نزدیک به فرودگاه ها و بزرگراه ها هستند بیش از دیگران در معرض آلودگی صوتی قرار دارند، به عنوان نمونه ساکنان اطراف فرودگاه مهرآباد تهران، در معرض اثرات زیانبار آلودگی صوتی ناشی از حرکت هواپیماها هستند.
وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد مراکز آموزشی در کلانشهرها از گزینه های اصلی هستند که در معرض آلودگی صوتی قرار دارند، اظهار کرد: در تهران 95 درصد مراکز درمانی در معرض آلودگی صوتی بیش از حد مجاز قرار دارند.
رشیدی تصریح کرد: صدای بوق خودروها، اگزوز موتورسیکلت ها، آژیر خطر اورژانس و پلیس، دزدگیر ماشین ها، ساخت و سازهای شهری، فعالیت ابزار و ماشین آلات صنعتی در خیابان ها و... همه سهمی در آلودگی صوتی شهرمان دارند، اما براساس آخرین بررسی ها منابع متحرک متهم ردیف اول در پرونده آلودگی صوتی هستند. همانطور که در موضوع آلودگی هوا هم متهم ردیف اول منابع متحرک محسوب می شوند .
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: اندازه گیری های ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران نشان می دهد موتورسیکلت ها عامل 49 درصد از آلودگی های صوتی در شهر تهران هستند و بیشترین سهم را در ایجاد آلودگی صوتی دارند. خودورهای سواری با سهم 30 درصدی، خودروهای سنگین با سهم 20 درصدی و اتوبوس های درون شهری با سهم تقریبا یک تا 5 درصدی مهمترین عوامل آلودگی صوتی ناشی از منابع متحرک هستند.
به گفته رشیدی موتورسیکلت ها هشت برابر یک خودرو آلودگی صوتی ایجاد می کنند و متاسفانه هر روز تعداد آنها بیشتر می شود.
وی با تاکید بر اینکه مهم ترین تاثیر آلودگی صوتی، سرعت گرفتن روند پیری در انسان است، گفت: وضعیت آلودگی صوتی پایتخت از مرز هشدار گذشته و اکنون در شرایط اضطرار قرار دارد و چنانچه به مانند الودگی هوا برای آن چاره اندیشی نشود در آینده ایی نزدیک به وضعیت بحران خواهد رسید .
به گفته رشیدی آلودگی صوتی عمر مفید شهرنشین ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. چنانچه فردی به طور مداوم طی هشت ساعت در معرض سر و صدای بالای 70 دسی بل قرار گیرد، فشار خون وی 5 تا 10 میلی متر جیوه افزایش پیدا می کند.
رشیدی با تاکید بر اینکه تهران در کشور رتبه اول آلودگی صوتی را از آن خود کرده است، تاکید کرد : آلودگی صوتی در شهر تهران 15 تا 25 دسیبل فراتر از حد مجاز بوده و این به معنای شرایط اضطرار آلودگی صوتی است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در شهر تهران بالغ بر 40 بزرگراه وجود دارد که عبور و مرور خودروها در این بزرگراه ها و صدایی که تولید می کنند، مهم ترین عامل آلودگی صوتی است که در بسیاری مواقع آلودگی صوتی در این محل ها به 75 تا 85 دسی بل می رسد، بنابراین می توان گفت شهروندانی که منازل مسکونی آنها در اطراف بزرگراه هاست از لحاظ آلودگی صوتی در شرایط بحرانی قرار دارند.
به گفته رشیدی براساس بررسی های صورت گرفته طی 10 سال گذشته میزان متوسط آلودگی صوتی در تهران 8 تا 9 دسیبل افزایش پیدا کرده است .
نگرانی ها درخصوص افزایش آلودگی صوتی در پایتخت کار را به جایی رساند که پروژه دیوارهای صوتی در تعدادی از بزرگراه های شهرمان به اجرا گذاشته شد، راهکاری که امتحان خود را در بسیاری از شهرهای دنیا که با معضل آلودگی صوتی دست به گریبان بوده اند پس داده، اما اجرای آن بسیار هزینه بر است.
به گفته رشیدی نصب هر دیوار صوتی بسته به طول آن گاه تا 1.5 میلیارد تومان هزینه می برد این در حالیست که بزرگراه های شهر از جمله بزرگراه شهید همت نیازمند نصب دیوار صوتی است .
وی گفت: بزرگراه های کردستان، حکیم و چمران سه بزرگراه پایتخت هستند که در گام اول دیوار صوتی در آنها نصب شده است و با توجه به نقش 20 درصدی در کاهش آلودگی صوتی منطقه نصب دیوار صوتی در بزرگراه های در حال ساخت شکل گرفته است بطوری که اکنون بزرگراه طبقاتی صدر مجهز به دیوار صوتی شده اند.
رشیدی تاکید کرد: استاندارد آلودگی صوتی پایتخت نیازمند بازنگری است چرا که منابع انتشار آلاینده صوت و نحوه انتشار و میزان آنها به مراتب نسبت به گذشته تغییر کرده لذا باید استاندارد آلودگی صوتی بازنگری شده و برای کاهش الودگی صوتی برنامه عملی تدوین شود تا دستگاه ها براساس ضوابط تعیین شده در برنامه در جهت کاهش الودگی صوتی اقدام کنند.
وی تصریح کرد: مانند برنامه جامعی که برای کاهش الودگی هوا تدوین شده و راهکارهای کاهش الودگی هوا در ان تاکید شده برای کاهش الودگی صوتی پایتخت نیز باید برنامه جامع تدوین شود راهکارها و منابع کاهش آلودگی صوتی در آن لحاظ شود و به مرحله اجرا در آید.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/880