کد مطلب:8186
تاریخ انتشار:24 اردیبهشت 1399 ساعت 15:57
چاپ چاپ

حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در مقابل آتش‌سوزی نیازمند نگاه ملی است

همیاران طبیعت بازوهای توانمندی هستند که می توانند در این خصوص به صورت دیده بان عمل کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: از آنجائی که عرصه‌های منابع طبیعی از ارزش‌های بالای زیست محیطی و اقتصادی برخوردار هستند و به عنوان سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند، از این رو ضروری است درخصوص حفاظت از این عرصه‌ها در مقابل آتش سوزی نگاه ملی داشته باشیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سرهنگ علی عباس نژاد که در نخستین جلسه ستاد پیشگیری و اطفاء حریق عرصه های منابع طبیعی استان تهران سخن می گفت افزود:  برخورداری از نگاه ملی برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در مقابل آتش سوزی در قانون نیز پیش بینی شده است و همکاری تمامی دستگاه های لشکری و کشوری در اطفا و مهار آتش سوزی را می طلبد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: همه ساله سازمان جنگل ها برای کنترل و پیشگیری از وقوع آتش سوزی در فصل بهار و تابستان برنامه ریزی هایی را انجام می دهد. امسال نیز تمهیدات حفاظتی و پیشگیرانه به استان ها ابلاغ شده است تا برای جلوگیری از آتش سوزی و کنترل آن با دستگاه های ذی ربط از جمله استانداری ها و مراکز مدیریت بحران هماهنگی های لازم صورت گیرد.

وی افزود: آتش سوزی در مراتع و جنگل ها همه ساله به وقوع می پیوندد. بر اساس بررسی های به عمل آمده ۹۵درصد علل وقوع این گونه آتش سوزی ها عامل انسانی است که این موضوع با آگاهی رسانی و فرهنگسازی و استفاده از ظرفیت رسانه ها قابلیت پیش بینی و پیشگیری را دارد.

عباس نژاد ادامه داد: همیاران طبیعت بازوهای توانمندی هستند که می توانند در این خصوص به صورت دیده بان عمل کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در خط مقدم مقابله با پدیده زمین خواری و آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی هستند، اظهار کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی بر اساس قانون جزو ضابطان قضائی محسوب می شوند و با توجه به اختیارات قانونی می توانند با هرگونه سوء استفاده و تعرض به عرصه های ملی برخورد قانونی کنند.

وی رویکرد یگان حفاظت منابع طبیعی را پیشگیرانه دانست و تأکید کرد: برای ارتقای سطح فعالیت های پیشگیری لازم است در تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها اقدامات پیشگیرانه آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی به طور جدی پیگیری و اجرا شوند.

** اتخاذ تدابیر حفاظتی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی

احمد طاهری - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران - نیز در این نشست از اتخاذ تدابیر لازم حفاظتی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی خبرداد.

وی افزود: با توجه به بارش های مناسب و پوشش گیاهی خوبی که عرصه های طبیعی دارا هستند و در پی گرم شده هوا ضریب خطر آتش سوزی در این عرصه ها افزایش می یابد که ضروری است تا تدابیر لازم در قالب اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه برای جلوگیری و اطفای به موقع آتش سوزی در نظر گرفته شود.

طاهری در ادامه گفت: به منظور واکنش سریع و به هنگام، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در تمامی شهرستان های استان تهران با تجهیزات و امکانات موجود به حال آماده باش در آمده اند تا هنگام وقوع آتش سوزی های احتمالی به سرعت وارد عمل شوند.

وی تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها در امر پیشگیری از آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی را مهم دانست و اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، خوشبختانه ارتباط و همکاری خوبی در سال های گذشته بین منابع طبیعی و سایر دستگاه های اجرایی، خدماتی و امدادی وجود داشته است که امسال هم بنا به ضرورت، برقراری این همکاری در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

طاهری مقوله اطلاع رسانی و فرهنگسازی را در پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی موثر دانست و یادآور شد: با عنایت به تأثیرگذاری رسانه ها در شکل دهی و جهت دهی افکار عمومی و تغییر نگرش ها، اطلاع رسانی از طریق رسانه ها به ویژه رسانه ملی می تواند در ارتقای آگاهی عمومی و مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع هرگونه آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران بر بهره گیری از تمامی ظرفیت های درون سازمانی و برون سازمانی برای پیشگیری هرچه بیشتر از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی تأکید و از عموم مردم درخواست کرد: هنگام مراجعه به عرصه های منابع طبیعی ضمن رعایت نکات ایمنی و پرهیز از روشن کردن آتش، درصورت مشاهده هرگونه آتش سوزی فوراً مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهبد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها جلسه ستاد پیشگیری و اطفای حریق عرصه های منابع طبیعی استان تهران با حضور مدیران منابع طبیعی،فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان های تابعه، نمایندگانی از دستگاه های اجرایی، خدماتی و امدادی از جمله هلال احمر، محیط زیست، آتش نشانی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع برگزار شد و برخی از اعضای حاضر در این جلسه به ارائه دیدگاه ها و پیشنهادات خود مبنی بر تقویت اقدامات پیشگیرانه و ارتقای توان مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در عرصه های جنگلی و مرتعی پرداختند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/8186