کد مطلب:816
تاریخ انتشار:3 آذر 1392 ساعت 00:04
چاپ چاپ

مکان‌یابی قابل تامل برای یک شهرک صنعتی + عکس

ظاهرا طبیعت خودش داره فریاد میزنه که بابا مجید جان این زمین‌ها هر بار بارون بیاد همینقدر آب میگیره‌ها!!...

مدیرکل محیط زیست گیلان با انتقاد از برخی اقدامات سوداگران شن و ماسه از جانمایی یک شهرک صنعتی در گیلان انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مهندس امیر عبدوس در وبلاگ شخصی خود نوشت: "درست از روز شنبه این هفته بارندگی خوبی البته با پیش درآمد طوفان شدید در شهر رشت شروع شد و کم کم بارون اغلب نقاط کشور رو گرفت و همه مردم رو خوشحال کرد. خدایا به تعداد قطرات بارون رحمتت شکر!
اما نکته قابل توجه:
امروز در هفتمین روز از شروع این بارندگی سفری به بخشهای جنوبی تالاب انزلی داشتم.
به آب گرفتگی‌هایی که در طول این یک هفته باعث خساراتی به استخرهای پرورش ماهی و بعضی از اراضی شده بود به دقت توجه کردم و یک واقعیتی رو که همیشه به طرفداران توسعه بی ضابطه گوشزد میکردم رو به چشم دیدم.
یکی از شگردهای کهنه سوداگران شن و ماسه در استان این بود که به بهانه تبدیل مزارع کشاورزی به مزارع پرورش ماهی که به قولی تغییر کاربری هم محسوب نمی‌شد شن و ماسه این اراضی رو می‌فروختند و یک گودال به جا می‌گذاشتند که بعضی وقت‌ها اون گودال تبدیل به استخر پرورش ماهی می‌شد بعضی وقت‌ها هم نمی‌شد.
تصرف اراضی حاشیه تالاب‌ها برای کارهای مختلف هم که از دیرباز مورد توجه فرصت طلبان بوده و هست.
حالا که بحمدلله این نعمت بزرگ خدا یک هفته بر سر همه مردم گیلان بارید و خیلی از نقاط استان دچار آب گرفتگی شد طبیعت حق خودش رو از این دوگروه پس گرفت.
گروه اول که شن و ماسه زمین خودشون رو برداشت کرده بودند و به جای اینکه اون رو در اطراف استخر پرورش ماهی دیواره سازی کنند، فروخته بودند آب گرفتگی استخرها و وصل شدن آب استخر به مزارع و رودخانه‌ها باعث شد تمام ماهی‌های استخرهاشون فرار کنند و خسارت بزرگی روی دست صاحب استخر بزارن.
اینجوری:


استخرهای مغروق

گروه دوم هم که اراضی حاشیه تالاب رو تصرف کرده بودند آب تمام زمین‌های تصرفی شون رو برد و با تالاب یکی کرد. اینطوری:


زمین‌های مغروق

این هم یک تصویر از اسکله قایق‌های محیط زیست گیلان در پاسگاه سرمحیطبانی پناهگاه حیات وحش سلکه که تا قبل از این بارندگی یک متر و نیم از آب بالاتر بود و با این بارندگی رفته زیر آب.
ناگفته نماند وضعیتی که در عکس مشاهده می‌کنید مربوط به یک روز بعد از فروکش کردن سطح آب است که تقریبا حدود نیم متر فروکش کرده وگرنه در بالاترین سطحی که همکاران گزارش کردند آب گرفتگی پاسگاه‌های سلکه و سیاه درویشان در حدی بود که باید جلوی پله آخر پاسگاه از قایق پیاده می‌شدند و ۵ سانتیمتر دیگر باقی بود که آب وارد ساختمان پاسگاه بشه! بدین شکل:

و نمایی از پناهگاه حیات وحش سلکه در این روز با جمعیت کمی از پرندگان شامل چنگر و خوتکا و غاز و چند قطعه قو که البته به دلیل آبگیر شدن تمام منطقه امروز جمعیت قابل توجهی از خودشون نشون نمی‌دادند.

این هم یک مکان‌یابی قابل توجه برای شهرک صنعتی! ظاهرا طبیعت خودش داره فریاد میزنه که بابا مجید جان این زمین‌ها هر بار بارون بیاد همینقدر آب میگیره‌ها!!..."


انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/816