کد مطلب:783
تاریخ انتشار:1 آذر 1392 ساعت 12:32
چاپ چاپ

تظاهرات فعالان محیط‌ زیست در اجلاس آب‌وهوایی «ورشو»

دبیرکل سازمان صلح سبز اجلاس ورشو را مثمرثمر ندانست.

حدود 800 نفر از گروه‌های حامی محیط‌ زیست شامل فعالان «صلح سبز» و «صندوق جهانی طبیعت» (WWF) روز گذشته (پنج‌شنبه) در اعتراض به عدم پیشرفت برای دستیابی به یک معاهده بین‌المللی در زمینه مقابله با گازهای گلخانه‌ای، اجلاس جهانی آب و هوایی سازمان ملل را ترک کردند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، رویترز گزارش داد: فعالان محیط زیست در حالی نوزدهمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد در «ورشو» را ترک کردند که هنوز اجلاس به طور رسمی به پایان نرسیده بود و قرار بود روز جمعه پس از دو هفته به طور رسمی پایان یابد.
این نخستین بار است که گروه‌های فعال محیط‌ زیست در حاشیه اجلاس آب و هوایی سازمان ملل دست به چنین تظاهراتی می‌زنند و این اقدام می‌تواند افکار عمومی را نسبت به عدم کارآیی کنفرانس ورشو آگاه سازد.
در اجلاس آب و هوایی سال جاری میلادی (2013) که در ورشو، پایتخت لهستان برگزار شده، بیش از 9000 نماینده از حدود 195 کشور جهان گردهم آمده‌اند تا بر سر معاهده جهانی منع گسترش انتشار گازهای گلخانه‌ای که باید در سال 2015 میلادی به امضاء برسد، توافق کنند. اجرای این معاهده پس از امضای آن در سال 2020 میلادی، اجباری خواهد شد.
اجلاس آب و هوایی سازمان ملل امروز (جمعه) در حالی پایان می‌یابد که در برخی موارد نظیر پرداخت جریمه از سوی کشورهای ثروتمند به کشورهای در حال توسعه به دلیل آسیب‌های ناشی از تغییرات جوی و عدم کارآیی در تلاش‌های مرتبط با جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها، مسکوت باقی ماند.
«بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد از تمام کشورهای جهان خواست تا در ماه سپتامبر سال آینده میلادی (2014) ضمانت‌های جدی و محکم‌تری را برای منع انتشار گازهای گلخانه‌ای وضع کنند اما وی در عین حال تاکید کرد که ممکن است بسیاری از کشورها در اجرای این اقدامات تاخیر داشته باشند.
بان کی مون همچنین تاکید کرد: تعهد کشورهای ثروتمند در تخصیص بودجه جدید برای کشورهای فقیر در زمینه مقابله با موج گرما، سیل و افزایش سطح آب دریاها که ناشی از افزایش گرمای جهانی زمین هستند، ناکافی است.
«کومی نایدو»، دبیرکل سازمان صلح سبز نیز اجلاس ورشو را مثمرثمر ندانست اما با این حال گفت: به این پیشرفت‌های تدریجی اعتقاد داریم و هرگز تسلیم نمی‌شویم. زیرا مردم سراسر جهان سخت به دنبال یک پیمان جهانی در زمینه تغییرات جوی هستند. با این حال پیمان جدید باید پرمحتوا و بامفهوم باشد.
گروه‌های سبز از فقدان یک رهبری موثر از سوی کشورهای توسعه‌یافته به ویژه لهستان که میزبانی این اجلاس را برعهده دارد، ابراز نارضایتی کردند.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/783