کد مطلب:752
تاریخ انتشار:27 آبان 1392 ساعت 09:31
چاپ چاپ

آلوده‌ترین مناطق جهان کدامند؟

این فهرست اسامی چندین منطقه به شدت آلوده از روسیه تا اندونزی و غنا است.

یک گروه زیست‌محیطی بین‌المللی در گزارش جدید خود فهرستی از آلوده‌ترین مناطق دنیا در کشورهای مختلف جهان را منتشر کردند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از ایسنا، موسسه «بلک اسمیت» در فهرست آلوده‌ترین نقاط جهان معادن طلا در اندونزی و کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی در روسیه را به عنوان خطرناک‌ترین مناطق دنیا معرفی کرده است. همچنین رودخانه ماتانزا ریافولئو در آرژانتین در حال حاضر یکی از آلوده‌ترین مناطق جهان به شمار می‌آید.
در این فهرست اسامی چندین منطقه به شدت آلوده از روسیه تا اندونزی و غنا عنوان شده که روزانه زندگی 200 میلیون نفر از ساکنان آن را به خطر می‌اندازد.
طبق بررسی‌های موسسه بلک اسمیت برخی از دولت‌ها در تلاش برای برطرف کردن و پاکسازی این آلودگی‌ها هستند اما در بعضی دیگر از کشورها این آلودگی‌ها آسیب‌های جدی به محیط زیست و ساکنان این مناطق وارد کرده است.
در این فهرست نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به چشم می‌خورد که عملیات امحای آن در سال 1986 میلادی به عنوان فجیع‌ترین فاجعه هسته‌ای در تاریخ به ثبت رسید.
همچنین در این فهرست اسامی از مناطق دیگر جهان ذکر شده که افراد کمتری با آنها آشنایی دارند. به طور مثال شهر صنعتی «نوریلسک» در سیبری که استالین در سال 1935 میلادی آن را به منظور اردوگاه کار اجباری برای گولاگ‌ها فراهم آورد. این منطقه برای سال‌ها بزرگترین معدن استخراج فلزات سنگین در جهان بوده است.
این منطقه به نشت میلیون‌ها تن اکسید مس، اکسید نیکل و دی‌اکسید گوگرد به جو زمین منجر شد و در بسیاری از موارد ابتلا به بیماری‌های ریوی و سرطان‌های دستگاه گوارش را موجب شد.
در این گزارش همچنین آمده است از آخرین باری که در سال 2006 میلادی فهرستی از آلوده‌ترین مناطق جهان جمع‌آوری شد، شش مورد از مکان‌های عنوان شده در فهرست اخیر، جدید هستند.
بنابر این گزارش، کمبود منابع کافی در بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط می‌تواند شدت تاثیرگذاری آلودگی‌های سمی بر سلامت انسان‌ها را افزایش دهد.
یکی دیگر از این مناطق آلوده بستر رودخانه «کیتاروم» در اندونزی است که از تراکم جمعیتی بالایی برخوردار است و محل زندگی 9 میلیون نفر است. اگرچه 80 درصد از آب آشامیدنی جاکارتا از این رودخانه تامین می‌شود بیش از 1000 برابر استانداردهای تعیین شده سرب دارد و میزان منگنز آن نیز چهار برابر بیش از استاندارد است.
همچنین منطقه «هزارباغ» در بنگلادش منبع قابل توجهی از آلودگی به حساب می‌آید زیرا محل فعالیت حدود 300 کارخانه چرم‌سازی است.
در فرآیند تولید چرم از مقادیر زیاد و خطرناکی از ماده شیمیایی موسوم به کروم شش ظرفیتی استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی سبب بروز سرطان در انسان می‌شود و استفاده از آن تقریبا در سراسر اروپا منع شده است. اما همچنان روزانه 22 هزار لیتر مکعب از این ماده سمی وارد ذخایر آبی این منطقه می‌شود.
منطقه «کالیمانتان» در اندونزی نیز محل تجمع معادن طلاست که به دلیل استفاده از مقدار قابل توجهی از عنصر جیوه، مشکلات جدی برای سلامت ساکنان این نواحی بوجود آمده است.
به نوشته روزنامه دیلی‌میل، در پایان این گزارش تاکید شده است که برخی از دولت‌ها به خصوص دولت اندونزی در تلاش برای برطرف ساختن این قبیل آلودگی‌ها هستند. همچنین برخی از مناطق آلوده در کشورهای پرو، قرقیزستان، روسیه، هند و جمهوری آذربایجان نیز از سال 2006 میلادی از فهرست 10 منطقه آلوده جهان خارج شده‌اند.
انتهای پیام

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

رودخانه کیتاروم در اندونزی

دلتای نیجر در نیجریه

رودخانه ماتانزا ریافولئو در آرژانتین

شهر صنعتی نوریلسک در سیبری

شهر کابوه در زامبیا

منطقه کالیمانتان در اندونزی

هزارباغ در داکای بنگلادش


http://www.mohitzist.ir/fa/content/752