کد مطلب:740
تاریخ انتشار:26 آبان 1392 ساعت 11:18
چاپ چاپ

آغاز سرشماری حیات وحش استان تهران پس از وقفه 4 ساله + عکس

سرشماری حیات وحش استان تهران از پارک ملی لار آغاز شد.

مشاور محیط طبیعی و تنوع زیستی مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به آغاز سرشماری حیات وحش استان پس از وقفه‌ای چهار ساله گفت: تا پایان سال کلیه مناطق چهارگانه استان به اولویت پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده تحت سرشماری قرار می‌گیرد.
مهندس محمد حسینی امامی در گفت‌وگو با خبرنگار  سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با اشاره به اینکه سرشماری حیات وحش پس از وقفه‌ای چهارساله در پارک ملی لار انجام شد افزود:‌این امر با توجه به تقویت مدیریت و رویکرد نوین در توجه به حیات وحش استان تهران انجام شده است.
وی با اشاره به تشکیل تیم کارشناسی سرشماری حیات وحش استان تهران گفت: این تیم از دانشجویان محیط زیست دانشگاه‌های شهید بهشتی، علوم و تحقیقات و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و جمعی از کارشناسان حیات وحش تشکیل شده که با کمک محیط بانان نسبت به سرشماری دقیق حیات وحش در مناطق تحت حفاظت استان تهران اقدام می‌کنند.
وی با تاکید براینکه آماربرداری دقیق از جمعیت حیات وحش استان از اهمیت بالایی برخوردار است این امر می‌تواند برای مدیریت مناطق تحت حفاظت و اتخاذ تصمیمات مقتضی بسیار موثر باشد.
وی با اشاره به سرشماری حیات وحش پارک ملی لار گفت:‌ این سرشماری طی دو روز در منطقه انجام شد و علی‌رغم صعب العبور بودن و بارش برف توانستیم با تجهیزات و امکانات در اختیار حدود 80 درصد منطقه را پوشش دهیم.
وی تصریح کرد:‌در این سرشماری جمعیت کل و بز و قوچ و میش پارک ملی لار مورد سرشماری قرار گرفت که در حین انجام این کار موفق به مشاهده‌ی ردپای سه قلاده خرس در این منطقه شده‌ایم که یکی از خرس‌ها به همراه توله‌هایش مورد شناسایی قرار گرفته که یکی از توله‌های آن در سال جاری به دنیا آمده بود.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری دوروزه‌ی پارک ملی لار ردپای پلنگ هم مشاهده شد افزود: در عین حال موفق شدیم رد پای گراز را نیز مشاهده کنیم که اینگونه جزء خوراک گوشت‌خوارانی از جمله پلنگ است. از سوی دیگر تعدادی عقاب و کبک دری نیز که از گونه‌های حمایت شده هستند در منطقه مشاهد شده‌اند.
وی با تاکید براینکه جمعیت سرشماری حیات وحش در پارک ملی لار نسبت به آخرین سرشماری صورت گرفته نسبتا افزایش داشته است افزود: در عین حال این افزایش با ضریب‌هایی که پیش‌بینی می‌کردیم همخوانی ندارد که قطعا افزایش حفاظت و رفع ناامنی در منطقه می‌تواند در کنار برخورد با شکارچیان غیر مجاز به افزایش جمعیت حیات وحش این منطقه کمک قابل توجه‌ای کند.
وی با تاکید براینکه با حمایت‌های انجام شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاشیم تا هرساله سرشماری حیات وحش استان تهران صورت گیرد گفت:‌ در عین حال با توجه به اهمیت اکولوژیکی تفرجی و وجود منبع آب شرب پایتخت در پارک ملی لار حساسیت در این منطقه بالاست که قطعا باید برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه سرشماری حیات وحش سایر مناطق استان نیز در دست اقدام است گفت: در تلاشیم تا پیش از پایان سال سرشماری حیات وحش مناطق چهارگانه تحت حفاظت استان تهران را با اولویت پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده بر اساس معیارهای علمی و واقعی با تیم سرشماری تشکیل شده انجام دهیم.
انتهای پیام


 

عکس‌ها: هوژن تقوی


http://www.mohitzist.ir/fa/content/740