کد مطلب:7158
تاریخ انتشار:18 اردیبهشت 1399 ساعت 11:49
چاپ چاپ

افت چشمگیر مصرف سوخت‌های فسیلی و رونق انرژی‌های پاک

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید در سال جاری انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت روزانه ۹.۳ میلیون بشکه کمتر از پارسال باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید در سال جاری انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت روزانه ۹.۳ میلیون بشکه کمتر از پارسال باشد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بر اساس این گزارش که در وبسایت رسمی آژانس منتشر شده، علاوه بر نفت، مصرف جهانی گاز نیز ۵ درصد کاهش می‌یابد و مصرف زغال‌سنگ با افتی ۸ درصدی، بزرگترین افت مصرف سالانه را از زمان جنگ جهانی دوم تجربه خواهد کرد.

شیوع کرونا در جهان بیش از نیمی از مردم جهان را وادار به ماندن در خانه‌ها کرده، فعالیت‌های بخش‌های صنعتی و خصوصا حوزه حمل و نقل به شدت کاهش یافته است و همین امر از تقاضای جهانی برای نفت، گاز و زغال سنگ را کاسته است.

نکته قابل توجه در گزارش آژانس، این است که به رغم افت مصرف سوخت‌های آلاینده فسیلی، تولید انرژی‌های پاک در جهان رشدی ۵ درصدی و مصرف انرژی برقی از منابع خورشیدی و بادی نیز رشدی ۱ درصدی خواهد داشت.

در سه ماهه اول سال نیز تولید انرژی‌های پاک رشدی ۱.۵ درصدی و مصرف برق از منابع تجدیدپذیر رشدی ۳ درصدی نشان می‌دهد.

هم‌اکنون سالانه بیش از ۳۳ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای به‌خاطر سوزاندان ۴.۶ میلیارد تن نفت، ۳.۷۷ میلیارد تن (معادل نفت خام) زغال سنگ و ۳.۳ میلیارد تن (معادل نفت خام) گاز و سوخت‌های فسیلی دیگر در جهان تولید می‌شود و دانشمندان هشدار داده‌اند که ادامه رشد مصرف این سوخت‌ها، آینده جهان را در معرض خطر قرار داده است.

آژانس می‌گوید به رغم اخلال در توسعه انرژی‌های پاک به خاطر شیوع کرونا در برخی مناطق جهان، انتظار می‌رود تولید برق از منابع خورشیدی، بادی و دیگر منابع پاک در سال جاری ۵ درصد افزایش یابد. این گزارش می‌گوید اگرچه سرعت رشد تولید برق پاک کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است، اما هنوز هم پروژه‌ها در حال توسعه هستند و اگر شیوع کرونا در جهان کاهش یابد، احتمال سرعت گرفتن این پروژه‌ها بیشتر می‌شود.

در سه ماهه اول سال، سهم منابع تجدیدپذیر از کل برق تولیدی در جهان به ۲۸ درصد رسید، در حالی که این رقم در پایان پارسال ۲۵ درصد بود.

با این حال هنوز هم ۶۰ درصد برق مصرفی جهان از نیروگاه‌های حرارتی است که با زغال سنگ و گاز کار می‌کنند.

آژانس همچنین می‌گوید مصرف برق تولیدی نیروگاه‌های هسته‌ای نیز در سه ماهه اول سال ۳ درصد افت داشته و انتظار می‌رود تولید برق هسته‌ای در سال ۲۰۲۰ حدود ۳ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته باشد.

مصرف برق هسته‌ای در اروپا به‌خاطر کاهش تقاضا در دوران قرنطینه بیشتر از دیگر کشورها بوده، خصوصا در فرانسه ۱۰ درصد طی سه ماهه ابتدایی سال کاهش داشته است.

بدین ترتیب، به جز انرژی‌های تجدیدپذیر، خصوصا بادی و خورشیدی، مصرف انرژی‌های دیگر اعم از فسیلی و هسته‌ای در جهان کاهش خواهد یافت و آژانس پیش‌بینی کرده است تولید گازهای گلخانه‌ای در سال جاری ۲.۶ میلیارد تن، معادل ۸ درصد نسبت به پارسال کاهش یابد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/7158